Technologia Wyświetlania

Zanim wybierzesz projektor. Warto wiedzieć, że…

Najlepsze projektory na Videotesty.pl

Jak wybrać idealny projektor? Odpowiedź niestety nie jest prosta i wymaga większego omówienia. Czasami szukamy najlepszego projektora do oglądania filmów, czasami projektora do gier, a innym razem do oglądania sportu w gronie znajomych.

Jak dokonać najlepszego, świadomego wyboru? O tym w poniższym tekście. Wyjaśnię najważniejsze pojęcia oraz pomogę wybrać projektor do tych najpopularniejszych zastosowań.

Jak wybrać projektor?

Przeglądając oferty sklepów, natykamy się na rozbudowane tabelki z mnóstwem danych technicznych, które nie zawsze są dla nas jasne. Poniżej opiszę najważniejsze parametry projektorów oraz podpowiem, jakie z tych danych powinien posiadać dobry projektor do różnych zastosowań.

Jaka rozdzielczość projektora?

W tym przypadku sprawa jest jasna, im większa, tym lepiej. Niestety, im wyższa rozdzielczość, tym projektory są droższe.

Jeżeli jednak szukasz co najmniej przyzwoitego obrazu w jak najniższej cenie, sugeruję wybrać projektor o rozdzielczości minimum 1366x768 pikseli . Jest to tzw. rozdzielczość HD, która da nam obraz w formacie 16:9 oraz będzie odpowiednie do oglądania np. programów telewizyjnych lub wielu filmów z internetu. Projektory z taką rozdzielczością kupicie już od około tysiąca do dwóch tysięcy złotych.

. Jest to tzw. rozdzielczość HD, która da nam obraz w formacie oraz będzie odpowiednie do oglądania np. programów telewizyjnych lub wielu filmów z internetu. Projektory z taką rozdzielczością kupicie już od około tysiąca do dwóch tysięcy złotych. Jeśli posiadacie nieco wyższy budżet, to warto wybrać rzutnik z rozdzielczością Full HD1920x1090 ; te cenowo zaczynają się od około 2000 zł. Widać na nich więcej szczegółów.

; te cenowo zaczynają się od około 2000 zł. Widać na nich więcej szczegółów. Jeśli jednak Wasz budżet jest jeszcze nieco lepszy, to czemu nie pomyśleć o projektorze o rozdzielczości Ultra HD 3840x2160 pikseli? Jest to bardzo wysoka jakość, która oferuje praktycznie idealnie ostry obraz nawet z bardzo małej odległości. Ceny projektorów Ultra HD zaczynają się od około 4500 zł i mogą dążyć do nieskończoności.

pikseli? Jest to bardzo wysoka jakość, która oferuje praktycznie idealnie ostry obraz nawet z bardzo małej odległości. Ceny projektorów Ultra HD zaczynają się od około 4500 zł i mogą dążyć do nieskończoności. Należy jednak pamiętać, że zdecydowana większość projektorów odtwarza rozdzielczość 4K za pomocą mnożenia lub przesunięcia pikseli, projektory z natywną rozdzielczością 4K, to już spory wydatek, powyżej 20 000 zł.

Jasność projektora, czyli jak dobrać optymalną moc lampy?

Jasność projektora mierzona w Ansi Lumenach określa nam moc światła wysyłanego przez projektor. Czasami mylona z natężeniem światła żarówki lub z mocą żarówki. Nie wdając się jednak w szczegóły, im więcej Ansi Lumenów, tym obraz jaśniejszy.

Niedrogie modele domowe często osiągają jasności 2500-3000 lub nawet 3500 Ansi lumenów, ponieważ z założenia mają być urządzeniami uniwersalnymi pasującego i do pokoju kinowego, i do jasnego salonu.

Te wyższe jakościowo, przeznaczone do salek kinowych, mają mniejsze jasności ok. 2000 Ansi lumenów, co w pełni wystarcza i oferuje dzięki temu lepsze czernie oraz wyższe kontrasty.

Oddzielny dział projektorów, czyli projektory oparte na diodach LED, osiągają niższe jasności, czasami nawet tylko kilkaset Ansi lumenów - wymagają wtedy bardzo dobrego zaciemnienia pomieszczenia.

Kontrast w projektorach - czy producenci podają prawdę?

Kontrast to moim zdaniem jeden z najważniejszych parametrów. Niestety, często podawany przez producentów nie jest zgodny z tym, co rzeczywiście widzimy na ekranie.

Kontrast, jak wiemy, jest stosunkiem najjaśniejszych możliwych do wyświetlenia odcieni do najciemniejszych. Czyli mocna biel i mocna czerń. Dzięki wysokiemu kontrastowi obraz staje się bardziej naturalny.

Niestety, mało który producent mierzy kontrast w taki sposób, w jaki jest on prezentowany rzeczywiście podczas projekcji; często bierze się pod uwagę maksymalne chwilowe wartości zamiast takich rzeczywiście widocznych przez ludzkie oko.

W związku z tym na sklepowych półkach możemy spotkać takie kwiatki jak projektor za 3000 zł o kontraście 100 000:1, a obok o kontraście 10 000:1. Ostatecznie, to niezależne testy pokazują, że jeden i drugi ma rzeczywisty kontrast na poziomie 500:1.

Można to trochę porównać np. do podawania spalania samochodów mierzonego w laboratorium, które jak wiadomo mija się z rzeczywistym uzyskiwanym na drogach.

Jak zatem wybrać odpowiedni projektor? Najlepiej oglądać, udać się do specjalistycznych sklepów i zobaczyć na własne oczy. Jeśli nie macie takiej możliwości, to chociaż poszukać fachowych testów i rankingów projektorów (jak tych powyżej) - często podawane są tam rzeczywiste wartości.

Technologia tworzenia obrazu DLP i LCD - Która lepsza?

Producenci mówią o ogromnych różnicach pomiędzy technologiami, wychwalając swoje rozwiązanie jako te najlepsze. Rzeczywistość jest jednak nieco inna. Owszem, różnice są i sprawne oko bez problemu je znajdzie, jednak nie są one ani jakieś ogromne, ani nie da się jednoznacznie powiedzieć, która jest lepsza.

Technologia LCD oferuje nieco mocniejszą jasność kolorów, dzięki czemu przy niższej jasności lampy otrzymujemy podobną jakość obrazu.

DLP to jednak znacznie lepsza czerń, z produkcją której projektory LCD dobrze sobie nie radzą, dlatego mówi się, że lepiej sprawdzą się np. w kinie domowym, ponieważ osiągają lepsze kontrasty.

Minusy? Oczywiście są. W projektorach DLP ciągle możemy dostrzec tzw. “efekt tęczy” , który wiąże się właśnie ze specyfiką działania tych projektorów, dokładnie koła kolorów. Widać go coraz mniej, ale sprawne oczy mogą dostrzec chwilowe kolory tęczy zamiast czystej bieli.

LCD to niestety słaba czerń, a raczej mocna szarość, poza tym zużywająca się matryca - mniej żywotna niż DLP oraz konieczność czyszczenia filtrów powietrza, których technologia DLP w ogóle nie potrzebuje.

Co więc lepsze? Nie ma na to konkretnej odpowiedzi. Są zwolennicy jednego i drugiego rozwiązania.

Jakie złącza powinien posiadać dobry projektor?

Ilość złącz oczywiście ma znaczenie użytkowe. W projektorach znajdujemy standardowe analogowe wejścia wideo realizowane przez popularny Chinch.

Do podłączenia komputera ciągle dostępne jest złącze VGA.

Jeżeli jednak chcemy oglądać obraz cyfrowy HD, FULL HD lub Ultra HD, to wybieramy złącze HDMI. Te są standardem, występują najczęściej dwa tego typu złącza. W projektorach 4K powinno się znajdować przynajmniej jedno złącze HDMI z HDCP 2.2.

Jakie złącza powinny więc znajdować się w funkcjonalnym projektorze? Dobrze, jakby miał minimum jedno złącze HDMI.

Głośność pracy ma znaczenie - Projektor powinien być cichy

Głośność to parametr, na który nie zawsze zwracamy uwagę, jednak może on mieć decydujące znaczenie.

Oczywiście, jeżeli używamy projektora w jakimś pokoju zabaw, oglądamy mecz ze znajomymi lub puszczamy dzieciom bajki, to nieco większy szum nie powinien być kłopotliwy.

Jeżeli jednak instalujemy projektor nad głową w salonie, salce kinowej lub sypialni, to przy cichych scenach może być on nieprzyjemny. Najlepsze projektory osiągają 21-22 dB, jednak takie modele sporo kosztują. Moim zdaniem, przyzwoity poziom głośności to wartość poniżej 30 dB. Powyżej tej w wartości, w wyżej opisanych sytuacjach, projektor może wydawać się po prostu głośny.

Pozostałe parametry istotne w wyborze najlepszego projektora

Poza tymi najważniejszymi znajdziemy wiele zmiennych, które wydają się mniej ważne, jednak mogą mieć decydujące znaczenie o wyborze projektora. Mówimy tu np. o ogniskowej obiektywu, korekcji trapezu czy funkcji “lens shift”, które razem określają nam, gdzie i w jakiej odległości od ekranu możemy ustawić nasz sprzęt.

Gamut kolorów , określa nam z kolei, jaki zakres kolorów wyświetla dany projektor. Ma to znaczenie w przypadku projektorów Ultra HD, gdyż część tańszych projektorów pracuje w przestrzeni kolorów REC. 709, jednak te najlepsze potrafią wyświetlić szeroki gamut kolorów, czyli BT.2020. Podobnie jest z obrazami HDR - większość projektorów 4K jest w stanie pracować w tym standardzie, jednak rzeczywiście widoczny obraz HDR osiągniemy dopiero w tych najdroższych i najlepszych jakościowo urządzeniach.

, określa nam z kolei, jaki zakres kolorów wyświetla dany projektor. Ma to znaczenie w przypadku projektorów Ultra HD, gdyż część tańszych projektorów pracuje w przestrzeni kolorów REC. 709, jednak te najlepsze potrafią wyświetlić szeroki gamut kolorów, czyli BT.2020. Podobnie jest z obrazami HDR - większość projektorów 4K jest w stanie pracować w tym standardzie, jednak rzeczywiście widoczny obraz HDR osiągniemy dopiero w tych najdroższych i najlepszych jakościowo urządzeniach. Częstotliwość odświeżania obrazu w projektorach mówi nam o tym, jak szybko zachodzą wszelkie zmiany w wyświetlanym obrazie. Częstotliwość odświeżania ma bezpośredni wpływ na płynność obrazu. Im wyższa, tym lepiej, jednak w większości projektorów wynosi ona zazwyczaj 120 Hz , więc jest to dobry wynik, lepszy niż w wielu telewizorach.

w projektorach mówi nam o tym, jak szybko zachodzą wszelkie zmiany w wyświetlanym obrazie. Częstotliwość odświeżania ma bezpośredni wpływ na płynność obrazu. Im wyższa, tym lepiej, jednak w większości projektorów wynosi ona zazwyczaj , więc jest to dobry wynik, lepszy niż w wielu telewizorach. Warto też przyjrzeć się temu, czy dany projektor wyposażony jest w specjalne technologie poprawiające obraz . Poczytać o tym, na jakiej zasadzie one działają oraz opinie o tym, czy rzeczywiście działają. Przykładowo, projektory Sony słyną z dobrych upłynniaczy obrazu, które ważne są np. w sporcie czy szybkich scenach w filmach sensacyjnych, a projektory Benq oferują dobre procesory obróbki kolorów, dzięki czemu są one mocne i bardzo wyraziste, zbliżone wręcz do projektorów LCD.

Dodatkowe funkcje to już kwestia indywidualnych potrzeb. Możliwość odtwarzania filmów z USB nie jest standardem, ale czasami może się przydać. Połączenie z internetem, przesyłanie treści bezprzewodowo - to też ciekawe rozwiązania, które mogą ułatwić użytkowanie.

Jak wybrać projektor pod względem zastosowania?

Jeśli już znamy te najważniejsze dane i funkcje projektorów, warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób my użytkujemy projektor, do czego jest potrzebny i na co trzeba zwrócić uwagę tak, aby dokonać najlepszego możliwego wyboru.

Projektor do filmów - jak wybrać najlepszy model?

Jeżeli szukasz idealnego projektora do oglądania filmów z płyt blu-ray lub dostępnych z internetu, to stawiasz przed urządzeniem wysokie wymagania.

Zwróć uwagę na rozdzielczość - dobrze byłoby, aby projektor oferował minimum rozdzielczość Full HD 1920x1080. Coraz częściej jednak nowoczesne treści oferowane są w rozdzielczości 4K, więc jeśli nie ogranicza Cię budżet, celuj w rozdzielczość 3840x2610 px. Zwróć uwagę również na kontrast - im większy, tym lepiej, o czym była już mowa. Dodatkowo dobrze byłoby, aby ten sprzęt był naprawdę cichy, bo nic tak nie irytuje podczas wieczornego seansu jak uporczywy szum.

Projektor do rozrywki - jak wybrać najlepszy model?

Jeżeli głównie oglądasz wydarzenia sportowe, podłączasz projektor pod konsolę lub puszczasz dzieciom bajki, to potrzebujesz uniwersalnego rozwiązania do rozrywki domowej. Poza rozdzielczością zwróć uwagę na jasność lampy, gdyż prawdopodobnie taki projektor nie będzie pracował w zupełnie zaciemnionym pomieszczeniu.

Jeśli zależy Ci bardzo na sporcie i grach, sprawdź, jaki ma czas odświeżania, i czy producent wyposażył dany model w dodatkowe procesory upłynniające obraz. Warto zwrócić uwagę na projektory pracujące w technologii LCD, ponieważ ten system zapewnia mocniejsze kolory, które są ważne zarówno w sporcie, jak i grach czy animacjach.

Jeśli głównie grasz w gry, sprawdź dodatkowo taki parametr jak input lag, czyli jak szybko przetwarza i wyświetla obraz. Producenci często go nie podają, ale można znaleźć takie informacje w niezależnych testach i rankingach projektorów, które regularnie Wam serwujemy :)

Zobacz też inne zestawienia:

Jak wybrać projektor ?

Jak wybrać projektor ?

Ważnym kryterium doboru urządzenia jest jasność. Określmy, w jakich warunkach będziemy z niego korzystać

Urządzając kino domowe, coraz częściej decydujemy się na zastosowanie multimedialnego projektora zamiast standardowego telewizora LCD. Głównie jest to podyktowane chęcią uzyskania większego obrazu bez zmiany telewizora. Kupując projektor, możemy, za kilka tysięcy złotych, uzyskać obraz o przekątnej np. 300 cali.

Jak nie zagubić się, wybierając projektor multimedialny spośród kilkuset dostępnych na rynku urządzeń?

Formularz doradztwa: Nie musisz tego czytać! Skontaktuj się z nami :)Formularz doradztwa: https://projektory.pro/doradztwo.html

Głównymi kryteriami, na które trzeba zwrócić uwagę, są:

jasność

rozdzielczość

współczynnik kształtu obrazu

waga

Gdy przy planowaniu zakupu uwzględnimy już wymienione kryteria, radzimy zawęzić poszukiwania, zwracając uwagę jeszcze na kontrast, gwarancję producenta czy żywotność lampy.

Jasność mierzona jest w ANSI (American National Standards Institute) lumenach. Im większa wartość ANSI lumenów, tym obraz z projektora będzie jaśniejszy. projektory.pro

A jak jasno powinien on świecić? Zanim odpowiemy na to pytanie, musimy rozważyć następujące czynniki towarzyszące projekcji:

1.Czy mamy wpływ na natężenie światła w pomieszczeniu?

Zalecane jest, aby w warunkach domowych używać projektorów w całkowicie zaciemnionych pomieszczeniach. Wtedy bowiem uzyskamy pełnię wrażeń z oglądanego obrazu. Jednak nie zawsze mamy możliwość kontrolowania dopływu światła tak, by uzyskać efekt pełnego zaciemnienia pokoju.

Zapamiętaj! Zasada jest prosta – im więcej światła w pomieszczeniu, tym wyższy parametr jasności projektora musimy wybrać.

2.Ile osób będzie w pokoju

Im więcej osób będzie w pomieszczeniu, tym obraz powinien być większy. W przypadku projektora nie ma z tym problemu. Zwykle wystarczy umieścić urządzenie w większej odległości od ekranu. Trzeba jednak pamiętać, iż im dalej usytuujemy projektor, tym światło będzie bardziej rozproszone, a jasność obrazu mniejsza.

Zapamiętaj! Im więcej osób w pomieszczeniu, tym większy obraz będzie potrzebny i tym jaśniejszy projektor musimy wybrać.

3.Jaki jest cel projekcji

Nie można stosować zasady, że im większa jasność projektora, to przy każdym typie projekcji jest lepiej. Wyświetlanie tekstu, wykresów oraz różnych innych materiałów z komputera wymaga sporej jasności, gdyż musimy być w stanie dostrzec szczegóły lub przeczytać tekst. Tego typu prezentacje wymagają także odpowiedniej ilości dodatkowego światła w pomieszczeniu, aby możliwe było robienie notatek lub prowadzenie dyskusji. W takim przypadku należy wybrać jasny projektor.

Natomiast oglądanie filmów bądź telewizji w zaciszu domowym nie wymaga jasnego projektora, ponieważ zazwyczaj mamy możliwość zaciemnienia pomieszczenia. Należy pamiętać, że zbyt jasny projektor, używany w ciemnym pomieszczeniu, spowoduje, iż kontrast obrazu będzie mniejszy, a to przy oglądaniu filmów nie jest wskazane.

Jeśli już wszystkie powyższe czynniki wzięliśmy pod uwagę, możemy zdecydować, jaki poziom jasności będzie wskazany dla naszego urządzenia.

Poniżej 1000 ANSI lumenów

Większość projektorów z tej kategorii to sprzęt wyłącznie do całkowicie zaciemnionych pomieszczeń, a więc z przeznaczeniem głównie do kina domowego. Niska jasność pozwala na osiągnięcie wysokie-go kontrastu, ale tylko wtedy, gdy w pokoju jest zupełnie ciemno.

Między 1000 a 2000 ANSI lumenów

Projektory z tego przedziału jasności stosowane są zarówno w edukacji (pomieszczenia szkolne, mniejsze sale konferencyjne), jak i do urządzania kina domowego. Jasność na poziomie 1500-2000 ANSI lumenów nie wymaga już całkowitego zaciemnienia pomieszczeń i projektor może posłużyć też do – na przykład – oglądania telewizji w dzień.

Między 2000 a 3000 ANSI lumenów

Urządzenia z tego zakresu są odpowiednie do dużych sal konferencyjnych, większych sal szkolnych, jak również do użytku przenośnego, gdy nigdy nie wiemy, w jak zaciemnionym pomieszczeniu będziemy prowadzić prezentację. Taki sprzęt jest stosowany zazwyczaj przez firmy działające w biznesie i edukacji.

Powyżej 3000 ANSI lumenów

Projektory jaśniejsze niż 3000 ANSI lumenów używane są w dużych salach konferencyjnych, aulach, kościołach czy salach koncertowych. Stosowane są zawsze tam, gdzie potrzebny jest bardzo duży obraz i mamy do czynienia z dużym natężeniem światła.

Rozdzielczość obrazu

Zarówno w monitorach komputerowych, jak i projektorach, mierzona jest w liczbie pikseli, które tworzą obraz. Na przykład bardzo popularna do niedawna rozdzielczość 800 x 600 oznacza, że nasz obraz zbudowany jest z 800 kolumn pikseli oraz 600 rzędów, czyli łącznie z 480 000 pikseli.

Im większa liczba pikseli, tym mówimy, że rozdzielczość jest wyższa i tym samym mamy do czynienia z ostrzejszym i bogatszym w detale obrazem.

Gdy porównujemy rozdzielczość projektorów, najważniejsza jest tzw. rozdzielczość natywna, czyli taka, jaką projektor fizycznie jest w stanie wyświetlić. WAŻNE

Z ciekawostek należy dodać, iż projektory o rozdzielczości 4K powoli zaczynają pojawiać się na rynku. Każdy, kto będzie chciał się przekonać, jak wygląda obraz wyświetlany przez najnowszy projektor 4K marki Sony (model VPL-VW500ES), może odwiedzić Showroom firmy Spaceone z Wrocławia, która jako pierwsza w Polsce będzie dysponowała urządzeniem demonstracyjnym tego typu. Projektor spotkał się pozytywnym odbiorem podczas tegorocznych targów IFA w Berlinie, gdzie był prezentowany.

Wiemy już, jakie są najczęściej stosowane rozdzielczości, ale która z nich jest dla nas optymalna?

Najlepiej dobrać projektor z taką rozdzielczością natywną, jakiej najczęściej używamy w swoim urządzeniu źródłowym.

Jeżeli używamy projektora głównie do aplikacji typu powerpoint, w zupełności wystarczy nam podstawowa rozdzielczość taka jak SVGA lub XGA.

Jeżeli najczęściej wyświetlanym obrazem są arkusze kalkulacyjne lub nieco bardziej bogaty w detale obraz, powinniśmy zaopatrzyć się w urządzenie o rozdzielczości minimum XGA.

Jeżeli wyświetlamy obrazy bardzo szczegółowe, takie jak rysunki techniczne, wysokiej jakości zdjęcia, powinniśmy wybrać rozdzielczość SXGA lub UXGA.

Jeżeli głównym zastosowaniem projektora ma być kino domowe, najlepiej wybrać projektor HD ready, Full HD lub jeżeli zasobność portfela nam na to pozwala, projektor 4K.

Rozdzielczość Ilość pikseli Współczynnik kształtu Opis SVGA 800x600

480.000 pikseli 4:3 Podstawowa rozdzielczość, którą cechują się najtańsze projektory WVGA 854x480

409.920 pikseli 16:9 Podstawowa rozdzielczość dla kina domowego, często nazywana 480p XGA 1024x768

786.432 pikseli 4:3 Obecnie najczęściej wybierana rozdzielczość dla urządzeń biznesowych HD2 1280x720

921.600 pikseli 16:9 Minimalna rozdzielczość aby wyświetlić obraz tzw. HD Ready lub 720p WXGA 1280x800

1.024.000 pikseli 16:10 Popularna rozdzielczość współpracują z laptopami posiadającymi panoramiczne wyświetlacze SXGA+ 1400x1050

1.470.000 pikseli 4:3 Bardziej szczegółowa rozdzielczość używana w zaawansowanych aplikacjach UXGA 1600x1200

1.920.000 pikseli 4:3 Rozdzielczość używana w planach technicznych lub aplikacjach medycznych HD 1920x1080

2.073.600 pikseli 16:9 Pełne Full HD, czyli najbardziej popularna dzisiaj rozdzielczość dla telewizorów i projektorów kina domowego 4K 3840 × 2160 8.294.400 pikseli 16:9 Rozdzielczość przyszłości, obraz 2 razy dokładniejszy niż Full HD

Współczynnik kształtu obrazu

Jest to stosunek szerokości obrazu do jego wysokości. Projektory współpracują z urządzeniami najczęściej biznesowymi o współczynniku 4:3 lub do kina domowego o współczynniku 16:9. Pierwsze z nich najczęściej wybieramy, gdy używamy projektora do prezentacji biznesowych wyświetlanych z laptopa. Drugie, gdy wyświetlamy filmy, czy to z laptopa, czy urządzeń typu DVD/BLURAY.

Pochodną obrazu 16:9 jest coraz częściej spotykany współczynnik 16:10, który może służyć zarówno do szerokokątnych prezentacji biznesowych, jak i wyświetlania filmów. W większości projektorów, korzystając z MENU, możemy zmieniać współczynnik kształtu obrazu, ale należy pamiętać, że podobnie jak przy rozdzielczości, najlepszy obraz uzyskamy zawsze używając natywnego współczynnika kształtu obrazu, jaki jest obsługiwany przez nasz projektor.

Warto również zwrócić uwagę na to, że projektor, mimo możliwości dopasowania innych formatów obrazu, wyświetla obraz zawsze w swoim natywnym formacie. Na obrazkach poniżej widać w jaki sposób przetwarzane są różne formaty i jak zachowuje się wyświetlany obraz. Czarne pasy, jako uzupełnienie, zawsze fizycznie wyświetlane są przez urządzenia i nie można ich “wyłączyć”. Należy o tym wiedzieć planując zakup np. Kolejnego projektora do ekranu, który mamy już zawieszony.

Kliknij na poniższe miniatury, by powiększyć {gallery}formaty{/gallery}

Idealny współczynnik kształtu obrazu zależy od głównego celu wyświetlania obrazu: Jeżeli będziemy używać projektora głównie do prezentacji biznesowych, powinniśmy wybrać współczynnik 4:3.

Jeżeli chcemy korzystać z szerokoekranowego laptopa, wybierzmy 16:10 .

Jeżeli projektor ma nam zastąpić telewizor i wyświetlać telewizję lub filmy, zdecydowanie 16:9.

Gdy wydaliśmy już pieniądze na kupno idealnego projektora, to sporą pokusą wydaje się zaoszczędzenie

na ekranie i wyświetlanie obrazu np. na ścianie. Ekrany projekcyjne zostały tak zaprojektowanie, aby wydobywać z wyświetlanego przez projektor obrazu jak najlepszą jakość. W przeciwieństwie do ściany, powierzchnia ekranu odbija obraz w odpowiednim kierunku, nie absorbując przy tym światła. Niektóre ekrany potrafią wręcz udoskonalić obraz.

Jeżeli już kupiliśmy projektor, na pewno warto wydać jeszcze troszeczkę więcej na odpowiedni ekran, by w pełni cieszyć się z możliwości naszego sprzętu.

Ale jak wybrać odpowiedni?

Typy ekranu:

Na trójnogu

Są one idealne do użytku mobilnego oraz wszędzie tam, gdzie nie mamy możliwości zainstalowania

ekranu w domu lub biurze. Z reguły są to najtańsze ekrany, w związku z czym są również najpopularniejsze.

Przenośne, rozwijane

Są lżejsze i łatwiejsze do rozłożenia niż poprzedni model, co czyni je najlepszym rozwiązaniem dla mobilnych zastosowań. Ich cena jest nieco wyższa od ekranów na trójnogu, ale wyglądają bardziej profesjonalnie i są bardziej praktyczne.

Ścienne, ręcznie rozwijane

Można je umieszczać zarówno na ścianie, jak i na suficie. Większość z nich może być montowana w zabudowie, ale warto się o taką możliwość dopytać przed zakupem. Ekrany mają ręczny mechanizm rozwijania, a po projekcji zwijamy je do kasety w obudowie. W zależności od wielkości kosztują około kilkuset złotych i najczęściej stosowane są w domach i biurach.

Pamiętajmy, że w ekranach ręcznie rozwijanych bardzo łatwo można uszkodzić delikatny system zwijania.

Ścienne, elektrycznie rozwijane

Są droższe od obsługiwanych ręcznie i różnią się mechanizmem rozwijania. W obudowie znajduje się silnik, który odpowiada za prawidłowe zwijanie i rozwijanie ekranu. Najczęściej opcjonalnie możemy zażyczyć sobie, aby taki ekran został wyposażony w pilota zdalnego sterowania lub ewentualnie – wyciszony silnik. Planując montaż takiego ekranu, warto pamiętać o doprowadzeniu do niego źródła prądu.

Ścienne, elektrycznie rozwijane, z napinaczami

Są odmianą ekranów elektrycznie rozwijanych, dodatkowo mają żyłki napinające powierzchnie usytuowane po obu stronach ekranu. System napinających roni ekran przed po fałdowaniem i jest szczególnie istotny w przypadku ekranów o długości podstawy powyżej 2 metrów. Są to ekrany najdroższe, ale gdy planujemy zamontować duży ekran, jest to wydatek obowiązkowy. Pofałdowany ekran zdecydowanie pogarsza jakość obrazu.

Ramowe

Wyglądają jakby materiał ekranu był zamontowany w dużej ramce na zdjęcia. Jest to najlepsza opcja,

gdy dysponujemy miejscem, w którym na stałe może być zamontowany ekran i nie ma potrzeby zwijania go. Ekran ramowy nie ma jakichkolwiek pofałdowań. Z reguły stosowany jest w dużych rozmiarach.

Do tylnej projekcji

Używamy ich, gdy projektor musi być umieszczony za ekranem. Możemy to zaobserwować w witrynach sklepów.

Format ekranu projekcyjnego

Najlepszym rozwiązaniem jest zawsze dopasowanie formatu i proporcji ekranu do natywnego formatu zakupionego projektora tak, aby wyświetlany obraz dokładnie wypełnił powierzchnię ekranu. Format natywny – format, w którym wyświetla projektor. Większość projektorów biznesowych wyświetla obraz natywny w proporcji 4:3, natomiast projektory do kina domowego w proporcji szerokiej, czyli 16:9 lub 16:10. Oczywiście format natywny można zawsze zmienić w pozycji Menu projektora, natomiast trzeba pamiętać, że wówczas projektor będzie wyświetlał czarne pasy obok właściwego obrazu.

Format 4:3, wykorzystywany głównie przy projekcjach biznesowych

Format panoramiczny, wykorzystywany głównie przy projektorach do kina domowego.

Wielkość ekranu projekcyjnego

Wielkość pomieszczenia, w którym odbywa się prezentacja oraz położenie widzów są najważniejszymi czynnikami przy doborze wielkości ekranu. Zdecydowanie bardziej niekomfortowe jest zastosowanie

Zbyt dużego ekranu niż nieco mniejszego, gdyż widzowie nie są w stanie objąć wzrokiem całego obrazu i będą zmuszeni do ciągłego ruszania głowami. Oczywiście ekran nie może być zbyt mały w stosunku do odległości oglądania, ponieważ będzie męczył wzrok widzów.

Minimalna odległość, z jakiej powinniśmy oglądać obraz, jest równa półtorej do dwukrotności szerokości ekranu. Maksymalny dystans nie powinien przekraczać sześciokrotności szerokości ekranu WAŻNE

Rodzaj materiału ekranu projekcyjnego

Istnieje wiele różnych typów materiałów, z których wykonana jest powłoka ekranu projekcyjnego.

Najczęściej spotykane to:

• BiVision

Jest to najtańsza powierzchnia, w odróżnieniu od droższych, nadaje się do projekcji wstecznej:

Powierzchnia biała, 3-warstwowa; biały tył, projekcja przednia i wsteczna.

Przykładowe parametry:

współczynnik odbicia światła : 1.4gain;

waga:600g/mkw.;

grubość powierzchni:0,45mm;

kąt widzenia: 100st.

• MattWhite

Najpopularniejsza powierzchnia wykonana z użyciem włókna szklanego.

Idealnie nadaje się do ekranów w zastosowaniem prezentacyjnym. Wyświetlany obraz jest jasny i wyraźny. Ze względu na podbicie jasności obrazu – najczęściej wybierana powierzchnia do projekcji 3D.

Powierzchnia biała, 3-warstwowa; czarny tył.

Przykładowe parametry:

współczynnik odbicia światła:1.0gain;

waga:450g/mkw.;

grubość powierzchni: 0,40mm;

kąt widzenia: 150°.

• Grey

Powierzchnia przeznaczona do kina domowego, wykonana z użyciem włókna szklanego.

Wyświetlany obraz jest ciemniejszy niż przy dwóch poprzednich powierzchniach. Grey poprawia kontrast obrazu. Ze względu na utratę jasności, rzadziej wybierana do projekcji 3D.

Powierzchnia szara, 3-warstwowa; czarny tył.

Przykładowe parametry:

współczynnik odbicia światła: 0.8gain;

waga: 450g/mkw.;

grubość powierzchni: 0,40mm;

kąt widzenia: 150°.

Im większy poziom gain, tym jaśniejszy uzyskamy obraz.

Waga projektora

Im bardziej zaawansowany i mocniejszy projektor, tym niewątpliwie jego waga będzie większa.

• Jeżeli projektor ma służyć głównie do prezentacji mobilnych, szczególnie ważne jest, aby wybrać urządzenie w pełni przenośne, którego waga nie powinna przekroczyć 1- 2,5kg.

Jest to specjalna grupa projektorów mobilnych, więc warto zapytać sprzedawcę o tę cechę.

• Jeżeli z założenia projektor nie będzie przenoszony, ale jednak okazjonalnie planujemy go gdziekolwiek zabrać, warto wybrać mocniejszy i większy projektor, którego waga powinna oscylować w granicach 2,5 do 5 kilogramów.

• Jeżeli planujemy zainstalować projektor na stałe, waga tak naprawdę przestaje mieć jakiekolwiek

znaczenie. Udźwig uchwytów jest na tyle duży, że możemy ten parametr całkowicie pominąć, a przy wyborze projektora skoncentrować się jedynie na najważniejszych czynnikach, takich jak koszt, jasność lampy czy współczynnik obrazu.

Gdy już udało się na podstawie informacji zawartych w poprzednich artykułach zawęzić listę interesujących nas urządzeń, możemy wybrać najlepszy i najodpowiedniejszy, porównując kilka czynników mniej ważnych, ale również mających wpływ na jakość prezentowanego obrazu.

Technologia

Są dwa typy technologii projektorów multimedialnych – LCD i DLP. Obie mogą być stosowane przy każdym przeznaczeniu projektorów i dawać dobre efekty. Jednakże projektory DLP są zwykle używane dla prezentacji wideo, ponieważ wyświetlają płynniejszy i delikatniejszy obraz, podczas gdy projektory LCD z reguły świecą jaśniej, ich kontrast jest mniejszy, a obraz delikatnie ostrzejszy. Są to projektory nadające się bardzo dobrze do szczegółowych prezentacji. Aby dowiedzieć się więcej na temat obu technologii, radzimy sięgnąć do poradnika za tydzień. Dodatkowo warto przyjrzeć się technologii SXRD. SXRD, czyli Silicon X-tal Reflective Display. To zaawansowana technologia projektorów kina domowego,

wykorzystująca specjalne mikrowyświetlacze, by zapewnić bardziej szczegółowy i czysty obraz. Panele SXRD zapewniają krótki czas reakcji, idealny w przypadku filmów i gier. To ta sama technologia, która jest stosowana w cyfrowych projektorach kinowych firmy Sony, tj. VPL-HW55ES i VPL-VW500ES (oba projektory dostępne w ofercie projektory.pro).

Współczynnik kontrastu

Jest to współczynnik określający różnicę pomiędzy najjaśniejszym a najciemniejszym punktem. Im wyższy, tym wyświetlany obraz będzie charakteryzował się większą głębią kolorów i ciemniejszą czernią. Im wyższy kontrast, tym lepszy uzyskamy obraz, szczególnie w przypadku niezaciemnionego pomieszczenia.

Wejścia i wyjścia

Jeżeli planujemy używać wielu sygnałów wejściowych, np. komputer i dodatkowo odtwarzacz BLU-RAY/DVD, to zalecane jest wybranie urządzenia posiadającego więcej niż jedno gniazdo wejścia sygnału. W dzisiejszych projektorach bardzo popularne już jest stosowanie 2 wejść HDMI i dodatkowo wejścia D- SUB.

Gwarancja

Każdy producent ma z reguły inną politykę gwarancyjną. Standardem są gwarancje 24-miesięczne, jednak niektórzy producenci stosują także gwarancje 36-miesięcznie. Należy zwrócić również uwagę na gwarancję na lampę, gdyż zazwyczaj nie pokrywa się ona z gwarancją na całe urządzenie, a lampa jest najczęściej psującym się elementem. Istotnym elementem jest opcja typu door-to-door, co oznacza, że w przypadku usterki producent wyśle do nas kuriera, który zawiezie sprzęt do naprawy.

Żywotność lampy i cena

W zależności od wykorzystania projektora, lampa będzie musiała być wymieniana co kilka miesięcy lub co kilka lat. Powoli standardem stają się projektory, których lampy są w stanie działać 5000godzin, aczkolwiek są na rynku urządzenia, których lampy są zdecydowanie mniej żywotne. Ceny lamp oscylują w granicy 1200zł, dlatego warto przyjrzeć się żywotności lampy i jej cenie, zanim podejmiemy decyzję o kupnie projektora.

Głośność pracy

Hałas z reguły generowany jest przez wentylatory i układy chłodzenia projektorów. Większość z urządzeń nie jest głośniejsza od zwykłego komputera PC, natomiast niektóre są szczególnie ciche, emitując nie więcej niż 25dB. Jest to ważny czynnik dla projektorów wykorzystywanych jako kino domowe, gdyż hałas wentylatorów może być niekiedy uciążliwy i rozpraszający.

Czas pracy

Najczęściej projektory, mimo wysokich jasności, nie muszą pracować na maksymalnych obrotach. W zależności od poziomu zaciemnienia pomieszczenia, w którym odbywa się prezentacja, zaleca się używanie trybu ekonomicznego. Zwiększa to bowiem wydajność projektora i przedłuża żywotność lampy.

Korekta keystone i Lens Shift

Śmiało można stwierdzić, że każdy projektor posiada cyfrową poprawę obrazu – keystone. Korekcja taka ma swoje wady i zalety. Zaleta jest to, że możemy umocować projektor pod rożnym kątem nachylenia i w zależności od jego położenia „wyprostować obraz”. Do wad zaliczymy jednak sposób, w jaki dochodzi do „poprawy” obrazu. Poprawa keystone działa „na żywo”. Oznacza to, że każda klatka wyświetlana przez projektor przechodzi przez obróbkę cyfrową, skalowanie. Negatywnie wpłynie to na jakość wyświetlanego obrazu, szczególnie przy projektorach FullHD. Przy bardziej profesjonalnych projektorach producenci stosują tzw. Lens Shift.

Lens Shift to fizyczne przesunięcie obiektywu, np. w pionie i poziomie lub w samym pionie. Dzięki temu zamiast podwieszać projektor w połowie szerokości ekranu, możemy go położyć, np. przy ścianie lub pod stolikiem, z boku. Wystarczy odpowiednio ustawić Lens Shift. W dużym skrócie, jeśli projektor posiada Lens Shift, wyświetlany obraz możemy przesunąć np. 30 cm w górę i 20 cm w bok i nie wpływa w żadnym stopniu na jakość obrazu.

Przybliżenie optyczne

Przybliżenie optyczne,czyli tzw. zoom. Im większa wartość tego parametru, tym większa swoboda w doborze odległości projekcji. Jeśli poziom zoomu równy jest x 2.0, oznacza to, ze z odległości 1,5m i 3m możemy uzyskać obraz dokładnie tych samych rozmiarów. Przybliżenie optyczne nie wpływa na jakość wyświetlanego obrazu. Pamiętajmy jednak, ze im większa odległość projektora do ekranu, tym mniej światła dociera do powierzchni ekranu i obraz jest ciemniejszy. Ustawiajmy projektor możliwie najbliżej, a ewentualnej korekcji jasności dokonujmy ustawieniami projektora.

Port USB

Wiele projektorów ma złącza USB typ A i B. Typ B najczęściej służy do podłączenia wizualizera. W niektórych przypadkach istnieje również możliwość przesyłania sygnału po kablu USB; przepustowość tego złącza nie pozwala na płynne wyświetlanie plików wideo, ale idealnie nadaje się do wyświetlania statycznych prezentacji typu Power Point/Excel. W tym przypadku nie tracimy na jakości obrazu. Złącze USB typ A – często poszukiwane jest przez osoby mobilne. Ma dwie główne cechy – najczęściej służy jako USB reader, czyli do odczytywania plików z przenośnych urządzeń gromadzących dane, jak pendrive i dysk zewnętrzny. W rezultacie bez podłączenia komputera możemy wyświetlić proste prezentacje bezpośrednio z pendrive’a. Główne obsługiwane formaty to .jpg, .bmp. Są to najczęściej jedyne formaty plików, jakie można uruchomić z USB. Pliki wideo najczęściej wspierane są przez projektory PICO (małe, LED-owe). W nielicznych przypadkach możemy znaleźć wsparcie dla formatów pakietu OFFICE – warto sprawdzić to w specyfikacji urządzenia. Złącze USB typ A możne również służyć do podłączenia dedykowanego modułu Wi-Fi, który umożliwia prowadzenie prezentacji bez podłączenia kabli. Przepustowość tego złącza jest zbliżona do transferu danych przez złącze USB typ B – statyczne prezentacje zadziałają bez problemu, bez utraty jakości, natomiast z plikami wideo będzie spory problem ze względu na słaby transfer danych. Każdy producent posiada swoje moduły Wi-Fi, nie ma jednego uniwersalnego.

Szybkie chłodzenie i podtrzymanie zasilania

Nieliczne projektory mają funkcję szybkiego chłodzenia lampy. Nie każdy prowadzący prezentację czeka do momentu ochłodzenia układu projektora i po zakończonej prezentacji najczęściej odpinane są wszystkie kable, w tym kabel zasilający. Bez schłodzenia lampy projektor pogorszy swoja wydajność i żywotność. Zanik napięcia w projektorze bez funkcji szybkiego chłodzenia może całkowicie zniszczyć lampę – nie podlega to roszczeniom gwarancyjnym. Przed zakupem dodatkowo warto sprawdzić, czy projektor ma w zestawie torbę, wbudowana zasłonę obiektywu, pilota ze wskaźnikiem laserowym.

Zanim wybierzesz projektor. Warto wiedzieć, że…

Projektory multimedialne stały się nieodzownym narzędziem prezentacyjnym używanym podczas przedstawiania ofert, szkoleń, targów, seminariów, konferencji stosowane też są do śledzenia procesów technologicznych pomiarów i odzwierciedlania obiektów oraz do rozrywki: bary, dyskoteki, kino domowe. Przymierzając się do zakupu zadajemy sobie pytanie które urządzenie będzie bardziej nam odpowiadało i sprosta naszym oczekiwaniom. Przedstawimy Państwu kilka istotnych informacji, które jak myślimy pomogą w dokonaniu wyboru.

Projektory z uwagi na sposób tworzenia obrazu dzieli się na cztery rodzaje:

LCD (Liquid Cristal Display),

DLP (Digital Light Processing),

CRT (Cathode Ray Tube),

Light Valve.

W projektorach przenośnych stosuje się tylko dwie pierwsze (LCD i DLP), technologia CRT wiąże się z dużą masą urządzenia, co dyskwalifikuje ją jako technologię nadającą się do modeli mobilnych. Natomiast w przypadku technologii Light Valve, choć zapewnia bardzo wysoką jakość obrazu, to jest mało wykorzystywana ze względu na bardzo wysoką cenę.

Projektory LCD wyświetlają obraz na matrycach ciekłokrystalicznych, przez które przechodzi silny strumień światła. Matryce są polisilikonowe w układzie jedno lub trzy-matrycowym. Projektory z jedną matrycą mają mniejszą jasność i kontrast od projektorów z układem trzech matryc, a panele w nich są większe z czym wiąże się ich większy rozmiar, dlatego zostają wypierane przez ich 3-matrycowe odpowiedniki. Każda matryca w trzy-matrycowym projektorze jest odpowiedzialna za tworzenie jednego z trzech podstawowych kolorów (czerwonego, zielonego i niebieskiego). Przechodzące przez matryce światło wzbudza na każdej z nich kolorowe punkty zwane inaczej pikselami. Podświetlenie trzech nakładających się na siebie pikseli daje możliwość uzyskania bardzo szerokiej gamy barw. Otrzymanie doskonałego obrazu możliwe jest dzięki zastosowaniu skomplikowanego układu optycznego, składającego się z wielu soczewek i pryzmatów.

PORÓWNANIE TECHNOLOGII

Omawiając technologię DLP nie można nie wspomnieć o firmie Texas Instruments, która ją opracowała i opatentowała. Procesor DLP zainstalowany w projektorze przetwarza sygnał wejściowy na odpowiedni sygnał cyfrowy, który steruje ruchem około 500.000 miniaturowych lusterek (DMD). Każde z nich porusza się niezależnie od pozostałych i może przyjąć jedna z dwóch pozycji: gdy odbija światło w kierunku układu ognistego, daje jasny punkt a w przeciwną stronę uzyskujemy punkt ciemny. Kolory uzyskujemy poprzez przejście światła przez zamontowany filtr kołowy (czerwono -zielono -niebieski) lub przez pryzmat. Ustawienia poszczególnych lusterek zmieniają się w ciągu milisekund (znacznie szybciej niż w przypadku LCD), co pozwala na szybsze odświeżanie obrazu. Projektory DLP produkowane są w trzech wariantach: jedno, dwu lub trzy procesorowych. Od tego też zależy czy jednemu pikselowi obrazu będzie dedykowane jedno, dwa lub trzy mikrolustra. Oczywiście im większa ilość procesorów tym lepsze są właściwości wyświetlanego obrazu. Ze względu na małe rozmiary technologii DLP projektory w których jest ona wykorzystywana są lżejsze od tych z technologią LCD i posiadają większą jasność oraz częstotliwość odświeżania. Natomiast technologia LCD charakteryzuje się bardziej nasyconymi barwami i równomierną jasnością w każdej części obrazu. Jednym z podstawowych parametrów świadczących o klasie projektora jest rozdzielczość rzeczywista.

ROZDZIELCZOŚĆ

Rozdzielczość to ilość pikseli na obrazie, podawana jako iloczyn linii pionowych i poziomych:VGA (640×480), SVGA (800×600), XGA (1024×768), SXGA (1280×1024), UXGA (1600×1200) WXGA(1280×720). Im większa rozdzielczość rzeczywista tym obraz będzie bardziej czytelny wszelkie detale będą lepiej wyeksponowane. W projektorach multimedialnych najczęściej wykorzystywanymi rozdzielczościami są : SVGA, XGA i SXGA.

WSPÓŁPRACA PROJEKTORA MULTIMEDIALNEGO Z INNYMI URZĄDZENIAMI

Projektory które mamy w ofercie mogą współpracować z niemalże wszystkimi dostępnymi źródłami obrazu. W zależności od swojego rodzaju mogą współdziałać z każdym komputerem bez względu na rozdzielczość jego karty graficznej a więc od standartowych VGA poprzez SVGA, XGA i SXGA, a skończywszy na UXGA. Współpracę tę zapewnia inteligentna kompresja. Rewelacyjne metody inteligentnych kompresji pozwalają na satysfakcjonującą projekcję w rozdzielczości o wiele wyższej od rzeczywistej. Nieodzowne gdy rozdzielczość źródła sygnału jest większa od rozdzielczości jaką posiada projektor. Nazywając to po imieniu czyli- inteligentna konwersja to programowe ulepszenie kompresji obrazu przekazywanego poprzez komputer do projektora multimedialnego. Brak tego typu kompresji powoduje wycięcie pewnej ilości linii pionowych i poziomych, co pogarsza obraz poprzez zanik niektórych jego elementów. Inteligentna konwersja zabiegu wycięcia linii dokonuje się dwukrotnie, przy czym drugi raz wycinane są elementy przesunięte o jedną linię. Uzyskane w ten sposób obrazy nakładane są na siebie co zapobiega utracie fragmentów konwertowanego obrazu.

Współczesne projektory współpracują z każdym źródłem sygnału wizyjnego jak np.: magnetowidem, odtwarzaczem DVD, wizualizerem albo kamerą, które pracują we wszystkich znanych standardach (VHS, S-VHS) i systemach telewizyjnych (PAL, SECAM, czy NTSC).Nic więc w tym dziwnego, że projektory multimedialne są kupowane jako uzupełnienie popularnego zestawu Kina Domowego.

JASNOŚĆ

Lumen – jednostka ilości światła wychodzącego z układu optycznego projektora

Lux – jednostka ilości światła padającego na powierzchnię ekranu

Lux = Lumen/m2

OPTYKA

W najprostszy sposób optykę w projektorach multimedialnych możemy podzielić na układy z obiektywami szerokokątnymi lub wąskokątnymi czyli krótszą lub dłuższą ogniskową. Obiektyw szerokokątny pozwala na wyświetlanie dużego rozmiaru obrazu z bliskiej odległości, ma to znaczenie przy projekcji w mniejszych salach, lub gdy z przyczyn technicznych projektor musi być ustawiony blisko ekranu. W obiektywach o długiej ogniskowej sytuacja jest dokładnie odwrotna stosuje się je głównie w dużych salach, aulach, kinach itp. Oczywiście Jakość zastosowanego przez producenta układu optycznego w znacznym stopniu wpływa na jakość obrazu jaki zobaczymy na ekranie. Często projektory o tych samych parametrach takich jak jasność, rozdzielczość kontrast, w sposób znaczący różnią się ceną, może to być spowodowane zastosowaniem różnej klasy układu optycznego co na pewno uwidoczni się na ekranie.

KONTRAST

Kontrastem określa się stosunek natężenia światła w elementach o maksymalnej i minimalnej jasności np.: różnica między czernią a bielą na obrazie wyświetlanym. Wartość tłumienia jasnych punktów oraz świecenia ciemnych mają znaczenie przy kontraście. W najnowszych projektorach uzyskiwane są bardzo wysokie wartości tego parametru, które sięgają w LCD 700:1 i 2000:1 w DLP. Z kontrastem wiąże się możliwość wydobywania głębi barw. Większy kontrast pozwala na dokładniejsze odwzorowanie barwy na obrazie projekcyjnym i bardziej naturalnej projekcji.

ODŚWIEŻANIE

Bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na jakość obrazu są zakresy częstotliwości odświeżania poziomego i pionowego. Wyświetlany obraz z większą częstotliwością są stabilniejsze i pozbawione męczącego wzrok efektu migotania.

KOREKCJA KEYSTONA

Nowoczesne projektory wyposażone są w układy pozwalające na korygowanie geometrii wyświetlanego obrazu np. korekty trapezu zwanej inaczej korektą keystone. W niektórych urządzeniach geometria pionowa jest korygowana automatycznie za sprawą zainstalowanego w nich czujnika grawitacji, w innych odbywa się to manualnie. Bardziej rozbudowane modele dodatkowo posiadają korektę trapezu bocznego, dzięki temu nie jest konieczne ustawianie projektora centralnie naprzeciw ekranu. Rysunek przedstawia sposób tworzenia się efektu trapezu.

CZYTNIK KART PAMIĘCI

Niektóre projektory multimedialne posiadają możliwość prezentacji bez użycia komputera. Dla prezenterów mobilnych dźwiganie dodatkowego ciężaru, jakim jest notebook, to niewątpliwie utrudnienie. Dlatego też producenci najnowszych projektorów przenośnych pomyśleli o udogodnieniach i zaopatrzyli swoje urządzenia w czytnik kart pamięci, które stosowane są też w notebookach. Karta pamięci o rozmiarach niewiele większych od karty kredytowej ma możliwość zapisywania całej prezentacji i odtworzenia jej bez użycia notebooka. Wystarczy włożyć kartę w czytnik zainstalowany w projektorze i wyświetlać przygotowaną prezentację (sterowanie w pilocie). Za pomocą tego rozwiązania odtwarzać można pliki programu PowerPoint, obrazy w formacie JPEG, pliki filmowe AVI oraz MOV, a także pliki dźwiękowe WAV. Projektor w tym wypadku zastępuje dwa urządzenia i ułatwia pracę nie tylko mobilnym prezenterom.

PROJEKCJA „W SIECI”

Zaawansowane technologie wykorzystane w projektorach zezwalają na prace tych urządzeń w sieci LAN co pozwala na przykład na realizację wielu projekcji w dowolnych lokalizacjach. Niektóre projektory wyposażone zostały w mini huby co w znacznym stopniu wzbogaca ich możliwości pracy w sieci. W najnowszych modelach projektorów zastosowano karty bezprzewodowej sieci LAN umożliwiają one otrzymywanie plików programu np. PowerPoint szybko i bezproblemowo w protokole sieci bezprzewodowych, bez jakiejkolwiek utraty jakości obrazu.

MYSZ WIRTUALNA, PiP i INNE

Nowoczesne projektory posiadają wiele funkcji ułatwiających obsługę tych urządzeń. Niewątpliwie przydatną opcją jest tak zwana mysz wirtualnaumożliwia ona sterowanie myszą komputerową za pomocą pilota od projektora, prezenter zatem jest w stanie sterować komputerem z każdego miejsca sali.

Funkcja PiP (obraz w obrazie) pozwala nam wyświetlać dwa obrazy z dwóch różnych źródeł jednocześnie np. komputer – magnetowid, wizualizer, kamera. Obraz pokazywany jest w różnych konfiguracjach, najczęściej jest to okno podglądu zajmujące około 1/8 wyświetlanej powierzchni lub dwie równe części. Coraz więcej projektorów posiada dwa tryby projekcji standardowy oraz tryb ekonomiczny W trybie ekonomicznym urządzenie wydobywa z siebie około 70-80% mocy, pozwala to na wydłużenie czasu pracy lampy i obniżenie poziomu hałasu jaki powoduje układ chłodzenia projektora.

Standardem już w średniej klasy projektorach są takie funkcje jak stop-klatka, cyfrowy zoom, systemy korekcji koloru czy szybkie wygaszanie. Na pewno wiele zostało jeszcze do omówienia jednak mamy nadzieję że choć trochę przybliżyliśmy Państwu dzień dzisiejszy projektorów multimedialnych.

Zapraszamy do obejrzenia naszej oferty w razie jakichkolwiek pytań i sugestii serdecznie prosimy o kontakt.

Wasielewski Konrad

LEAVE A REVIEW