Kamera

Pentax K-1: Odporna na warunki atmosferyczne profesjonalna lustrzanka cyfrowa w teście

Teraz Pentax ma również lustrzankę cyfrową z matrycą pełnoklatkową. Pentax K-1 ma 36 megapikseli i kilka funkcji specjalnych, takich jak tryb super rozdzielczości. Podsumowanie testu Wynik testu 2,1 dobry Udany debiut: Pentax K-1 jest stosunkowo tani jak na pełnoklatkową lustrzankę cyfrową, ale jest wyposażony w bogate wyposażenie i solidna obudowa. Jakość obrazu dla zdjęć jest najwyższa, tylko przy filmach K-1 słabnie nieco z maksimum Full HD. Autofocus działa szybko i precyzyjnie, ale nie ma tak wielu pól pomiarowych jak konkurencja.ProWysoka jakość obrazuSolidna obudowaDobry sprzęt z WLAN i GPSDuży, jasny wizjer Wbudowany stabilizator obrazuContraBrak nagrywania wideo w 4KAutofocus pola pomiarowe są mocno rozmieszczone pośrodku Pierwsza lustrzanka cyfrowa z pełnoformatową matrycą firmy Pentax jest już w sprzedaży. Pentax K-1 jest wyposażony w 36 megapikseli, rozbudowany monitor obracany i składany, solidną obudowę i kilka technicznych cech. COMPUTER BILD przetestował nowy profesjonalny aparat Niezwykle szczegółowy Przetwornik obrazu w K-1 ma rozdzielczość 36 megapikseli - również dla pełnego formatu jest to dość wysoka wartość, jak w Nikonie D800 i Sony Alpha 7R. Tylko nieliczne, zazwyczaj znacznie droższe aparaty, takie jak Sony Alpha 7R II, Canon EOS 5DS czy Hasselblad H6D-100 mają więcej pikseli. Podobnie jak Nikon D810, K-1 rezygnuje z filtra dolnoprzepustowego. Podobnie jak w przypadku kompaktowego aparatu Sony Cyber-shot RX1R II, dostępna jest przełączana funkcja filtra dolnoprzepustowego. W teście K-1 był w stanie od razu przekonać. W dobrym świetle i przy odpowiednio niskim ustawieniu ISO obrazy są bardzo ostre i niezwykle szczegółowe. K-1 jest jednym z absolutnie najlepszych aparatów: poziom szczegółowości jest nawet lepszy niż Nikon D810 i jest bardzo zbliżony do Sony Alpha 7R II. K-1 zapewnia również naprawdę dobre wyniki przy wyższych ustawieniach ISO. Obrazy wyglądają bardzo atrakcyjnie do ISO 1600. Tylko ci, którzy ustawią jeszcze wyższe wartości, będą powoli dostrzegać szum obrazu i muszą być przygotowani na zmniejszenie ostrości obrazu. Fotografowie, którzy stale muszą pracować z ekstremalnymi wartościami ISO, powinni wybrać najwyższej klasy profesjonalny model, taki jak Canon EOS-1D X Mark II lub Nikon D5 K-1 jest ruchomy i kompensuje aparat ruchy. Fotograf dostaje stabilizator obrazu do wszystkich obiektywów. W obecnych modelach pełnoformatowych oferują to tylko aparaty systemowe II z serii Alpha 7, takie jak Sony Alpha 7 II. Stabilizator obrazu spełnia swoje zadanie zaskakująco dobrze: w teście był w stanie skompensować nawet 3,8 przesłony – jest zbyt nieruchomy z wyraźnymi obrazami w ćwierć lub ósmej sekundy. Zwykle tylko stabilizatory obrazu wbudowane w obiektyw mogą zapewnić tak dobre wyniki. W trybie super-rozdzielczości poruszający się czujnik ma inne zadanie: kamera przesuwa czujnik w krokach co 1 piksel podczas nagrywania. Działa to tylko ze statywu i najlepiej w przypadku nieruchomych obiektów, ale zapewnia lepszą jakość obrazu, ponieważ czujnik naświetla każdy piksel w trzech podstawowych kolorach: czerwonym, zielonym i niebieskim – w przeciwieństwie do większości aparatów cyfrowych, w których każdy piksel ma tylko jeden kolor, a informacje o kolorze są zatem obliczane na podstawie otaczających pikseli zgodnie z zasadą firmy Bayer.Konkurs fotograficzny: The Golden Photo 2018Teraz spójrz na najpiękniejsze zdjęcia!Solidna obudowaSpecjalność firmy Pentax: Większość modeli lustrzanek cyfrowych jest odporna na warunki atmosferyczne, a K-1 nie wyjątek. Etui powinno bez problemu wytrzymać deszcz, kurz i mróz rzędu minus 10 stopni. Pentax wymyślił coś nowego dla monitora. Wyświetlacz można nie tylko rozkładać, ale także obracać. Zapewnia to szczególnie złożony mechanizm. Jest też tak wytrzymały, że można chwycić aparat za rozłożony wyświetlacz i podnieść go – chyba że na aparacie wisi super ciężki obiektyw. Nowe pokrętło funkcji specjalnych jest sprytne: umożliwia bardzo szybką zmianę ustawień - na przykład robienie zdjęć z różnymi ustawieniami ISO lub włączanie funkcji WiFi do zdalnego sterowania aparatem za pośrednictwem aplikacji. Pentax HD DFA 28-105 mm f3.5-5.6 ED DC WR dobrze komponuje się z wodoodporną obudową jako bardziej kompaktowa i tańsza alternatywa dla Zoom Pentax HD DFA 24-70 mm f2.8 ED SDM WR i super szerokiego zoom kątowy Pentax HD DFA 15-30 mm f2.8 ED SDM WR dla fotografów krajobrazowych Pentax K-1 jest dość mały jak na pełnoklatkową lustrzankę cyfrową. Monitor zajmuje więc sporą część pleców, a klawisze krzyżowe są przypisane dwukrotnie. Pozwala to nie tylko zmienić ustawienia aparatu, ale także opcjonalnie ustawić punkty pomiarowe autofokusa. Tylko 33 pola pomiarowe AF Autofokus w K-1 różni się od innych Pentax DSLR ModEllen poprawiła się i dostała kilka dodatkowych pól pomiarowych po bokach. Nie jest więc tak złożony, jak w topowych lustrzankach konkurencji, które pracują z aż 153 polami pomiarowymi, ale powinien być równie czuły. Od wartości światła -3 (niewielkie światło księżyca) system pomiaru autofokusa powinien ustawić ostrość. W teście autofocus działał naprawdę szybko: w świetle dziennym zdjęcie znalazło się w pudełku po 0,18 sekundy, w słabym świetle trwało to tylko 0,20 sekundy, niewiele dłużej. Jednak podczas robienia zdjęć seryjnych i szybko poruszających się obiektów K-1 miał problemy z dokładnym śledzeniem ostrości, zwłaszcza przy dłuższych ogniskowych. K-1 nie osiąga ogromnej szybkości profesjonalnych modeli, takich jak Canon EOS-1D X Mark II, Nikon D500 czy Nikon D5. Kup teraz swoje osobiste prezenty fotograficzne! PixelNet drukuje zdjęcia, plakaty, płótna, prezenty. Nieco inny sprzętem i działaniem Połączenie radiowe WiFi do smartfonów i tabletów nie jest w dzisiejszych czasach niczym specjalnym. Tutaj K-1 zrównuje się z konkurencją. Z drugiej strony połączenie WLAN i wbudowanego odbiornika GPS jest nadal rzadkością. Do nielicznych wyjątków należą Canon EOS 6D i Leica SL. Każdy, kto wcześniej fotografował aparatem innej marki, będzie musiał przyzwyczaić się do K-1, ale zdobędzie też kilka specjalizacji, których nie ma każdy konkurencyjny model: Na przykład pokrętło trybów można odblokować. Oznacza to, że fotograf może jeszcze szybciej przełączać się między poszczególnymi trybami pracy. Ponadto K-1 oferuje pięć trybów użytkownika (od U1 do U5), które można wywołać bezpośrednio za pomocą pokrętła. A jeśli przekopiesz się przez menu, znajdziesz tam funkcję Astrotracer. Umożliwia to wykonywanie zdjęć rozgwieżdżonego nieba, w których czujnik aparatu kompensuje ruch ziemi podczas bardzo długich czasów naświetlania. Gwiazdy są wyświetlane jako kropki i nie są zdeformowane w paski.Pentax nadał wyświetlaczowi szczególnie skomplikowany mechanizm. Można go nie tylko rozkładać, ale także obracać.4K tylko w trybie poklatkowym Jasne: K-1 jest bardziej dla fotografów niż dla filmowców, ponieważ nagrania wideo mogą mieć maksymalnie Full HD (1920x1080 pikseli) z 30 pełnymi klatkami na drugi, który tworzy obecną konkurencję 60 i więcej. Autofokus działa dość komfortowo przy nagraniach wideo - nic w filmach akcji. Ponadto nie reguluje ostrości, autofokus musi być aktywowany raz za razem za pomocą spustu migawki. Autofokus jest wyraźnie słyszalny, gdy dźwięk jest nagrywany przez mikrofon aparatu. Ci, którzy skupiają się na ręcznym ustawianiu i inscenizują raczej spokojne motywy, otrzymują bardzo szczegółowe filmy Full HD, ale K-1 nagrywa tylko filmy w rozdzielczości 4K (3840x2160 pikseli) w trybie poklatkowym. Dwa pokrętła oferują wiele opcji szybkiego przełączania do indywidualnych ustawień aparatu, na przykład automatycznego braketingu ekspozycji (HDR) lub ręcznego ustawiania z automatycznym ISO (TAV) -1 trwa długo. Ponad 1000 zdjęć na jednym naładowaniu baterii to żaden problem. Z drugiej strony musisz zmniejszyć prędkość. W trybie zdjęć seryjnych Pentax K-1 wykonywał 4,4 zdjęcia na sekundę przy włączonym autofokusie. W przypadku zdjęć, które są dość łatwe, jeśli chcesz robić zdjęcia akcji lub sportu Pentaxem, lepiej wziąć mniejszy siostrzany model Pentax K-3 - który w teście osiągnął 6,2 zdjęć na sekundę - lub jego nieznacznie poprawiony następca Pentax K-3 II Wyjaśnienie terminów technicznych Rozdzielczość Producenci aparatów zwykle podają rozdzielczość w milionach pikseli (megapikseli). Im jest wyższy, tym więcej informacji o obrazie przechwytuje czujnik obrazu. Oprócz liczby megapikseli na jakość obrazu wpływ mają również ustawienia aparatu i zastosowany obiektyw. Dlatego COMPUTER BILD mierzy poziom szczegółowości i wrażenie ostrości w testach w parach linii na wysokość obrazu (LP / BH). Ta wartość pozwala na bardziej precyzyjne wnioskowanie niż specyfikacja czysto megapikselowa. Zazwyczaj można nim sterować mechanicznie za pomocą zamka, ale można go również ustawić elektronicznie. Oznacza to, że aparat pracuje ciszej, ale fotograf często jest ograniczony w doborze czasu naświetlania. Im krótszy czas naświetlania, tym mniej światła pada na przetwornik obrazu, a ruchy obiektu mogą zamarznąć Przysłona Większość obiektywów ma wbudowaną przysłonę. Kiedy się zamyka, przez obiektyw wpada mniej światła. Jednocześnie zwiększa się głębia ostrości – czyli obszar obrazu, który jest ostry. W aparatach cyfrowych bardzo mocne przymykanie często prowadzi do tzw. rozmycia dyfrakcyjnego. Światło jest załamane na krawędzi przysłony, a ostrość obrazu jest zmniejszona na całym obrazie.Ogniskowa Ogniskowa wskazuje odległość między ogniskiem, w którym łączą się promienie świetlne, a czujnikiem obrazu. Im krótsza ogniskowa, tym większy kąt widzenia obiektywu - i tym więcej na zdjęciu. Im dłuższa ogniskowa, tym węższy kąt widzenia. Ogniskowe można porównać tylko bezpośrednio z tym samym rozmiarem matrycy, dlatego zwykle są one konwertowane na format 35 mm.Natężenie światła obiektywu opisuje zależność między maksymalnym otworem a ogniskową. Podawane są jako wartości odwrotne (na przykład 1/2,8 lub F2,8). Im niższa wartość, tym większy otwór - i tym więcej światła pada na czujnik. Jasne obiektywy są zaletą, gdy jest mało światła otoczenia i zapewniają lepsze zdjęcia dzięki niższemu ustawieniu ISO lub szybszemu czasowi otwarcia migawki. Istnieją trzy rodzaje stabilizatorów obrazu: Ruchome soczewki w obiektywie zwykle działają najlepiej. Stabilizatory obrazu, które poruszają przetwornikiem obrazu, nie są aż tak skuteczne – niezależnie od obiektywu. Cyfrowe stabilizatory obrazu są używane głównie do nagrań wideo, które przesuwają piksele na matrycy Zoom Przy pomocy obiektywu zmiennoogniskowego można zmieniać ogniskową. W ten sposób fotograf dostosowuje sekcję obrazu bez opuszczania swojej pozycji - na przykład, aby przybliżyć obiekt, który jest dalej. Jeden zoom zastępuje kilka obiektywów stałoogniskowych. Wada obiektywów zmiennoogniskowych: Są one zwykle większe i cięższe niż obiektywy o stałej ogniskowej i często charakteryzują się niskim natężeniem światła Rozmiar czujnika Rozmiar czujnika ma decydujący wpływ na konstrukcję aparatu. Szczególnie kompaktowe kamery mogą być budowane z mniejszymi czujnikami. Jednak większe czujniki zbierają więcej światła i dlatego są bardziej wrażliwe na światło. Zwykle prowadzi to do wyższej jakości obrazu. Typowe rozmiary czujników to 1/2,3 cala (ok. 4,6 x 6,2 mm), 1 cal (8,8 x 13,2 mm), APS-C (ok. 15 x 22,5 mm) i mały format (ok. 24 x 36 mm), w tym pełny format Liczba ISO wskazuje czułość czujnika na światło. Im wyższa liczba, tym bardziej czułe na światło jest jego ustawienie. Większość czujników ma standardową wartość ISO 100. Przy wyższych wartościach sygnał z czujnika wzrasta. Dzięki temu obraz jest jaśniejszy. Jednak wzmocnienie sygnału przy bardzo wysokim ustawieniu ISO prowadzi również do większej liczby defektów obrazu, takich jak szum, zniekształcenia kolorów i rozmycie Balans bieli Większość aparatów cyfrowych automatycznie dostosowuje odwzorowanie kolorów do warunków oświetleniowych. Ten balans bieli powinien być używany do odtwarzania kolorów bez zniekształceń kolorów. To jest najbardziej zbliżone do percepcji oka. Na przykład bez balansu bieli zdjęcia na plaży szybko stałyby się zbyt niebieskie, a zdjęcia w pomieszczeniach byłyby zbyt czerwone lub zielone, w zależności od rodzaju lamp. W droższych aparatach balans bieli można również ustawić ręcznie, jeśli automatyczny system nie daje pożądanego rezultatu. Z lustrzanką cyfrową fotograf patrzy prosto przez obiektyw, a wizjer przez oddzielny obiektyw. Zaleta wizjera optycznego: obraz jest szczególnie szczegółowy i wyświetlany z pełnym kontrastem. Ponadto nie ma opóźnień w renderowaniu. Wada: w przeciwieństwie do wizjera elektronicznego nie wyświetla efektów ustawień aparatu, takich jak ekspozycja lub balans bieli. Działa to podobnie do ekranu, ale często ma wyższą rozdzielczość i dlatego pokazuje bardziej szczegółowy obraz. Przetwornik obrazu jest odczytywany na wyświetlaczu. Powoduje to opóźnienie wyświetlania w porównaniu z wizjerem optycznym. W nowszych modelach różnica jest rzadko zauważalna, np. przy włączonym aparacie WiFi / NFC Wiele nowych aparatów cyfrowych jest wyposażonych w WiFi. Producenci aparatów oferują aplikacje na smartfony lub tablety, za pomocą których można zdalnie sterować aparatami i przesyłać obrazy. W przypadku niektórych producentów możliwe jest również zdalne sterowanie za pomocą komputera PC lub notebooka. Chip NFC w aparacie ułatwia nawiązanie połączenia między aparatem a smartfonem – często wystarczy po prostu trzymać urządzenia razem.GPS/GlonassWiele aparatów cyfrowych ma wbudowany odbiornik satelitarny GPS. Kamera wykorzystuje sygnały GPS do określenia lokalizacji i zapisuje ją w plikach graficznych. Oprócz GPS niektóre modele aparatów odbierają również sygnały z rosyjskich satelitów Glonass. Ze względu na podwójne przyjęcie, etjakie dokładniejsze określenie lokalizacji jest możliwe.

Wasielewski Konrad

LEAVE A REVIEW