Kamera

Nikon D500: Kompaktowa profesjonalna lustrzanka cyfrowa w teście

Nikon D500 to mały profesjonalny model japońskiego producenta. Dziedziczy wiele technologii po Nikonie D5, ale ma mniejszą matrycę w formacie APS-C (nazywaną przez Nikon DX). Podsumowanie testu Wynik testu 1,9 dobry Prawdziwa alternatywa dla skandalicznie drogich profesjonalnych aparatów z matrycami pełnoformatowymi: Nikon D500 jest bardzo szybki i wytrzymały w serii. Autofokus działa niezwykle szybko i bardzo precyzyjnie, nawet przy słabym oświetleniu i gdy obiekt szybko się porusza. Jakość obrazu jest świetna, nawet przy słabym oświetleniu. Filmy wyglądają bardzo szczegółowo dzięki 4K. Przeczytaj recenzje produktów na AmazonProBardzo szybszy i dokładniejszy autofokusWysoka jakość obrazu dla zdjęć i filmówWysoka jakość obrazu przy słabym oświetleniuDługa żywotność bateriiSolidna obudowaContraAutofokus słyszalny dla filmówwideo 4K tylko jako cięcie Wielu fotografów Nikon długo czekało, teraz jest już dostępny do kupienia: Nikon D500 jako mały siostrzany model profesjonalnego aparatu Nikon D5. Z bardzo podobnymi funkcjami, ale znacznie inną ceną. Z ceną obudowy 2300 euro, D500 nie jest okazją, ale kosztuje tylko jedną trzecią flagowego D5. Test przeprowadzony przez COMPUTER BILD mówi, co potrafi mini-profesjonalista Niezwykła czułość Najważniejszą różnicą w stosunku do Nikona D5 jest matryca. Nikon D500 zawiera mniejszy model APS-C (rozmiar matrycy 15,7x23,5 mm, zwany DX w Nikonie). Rozdzielczość jest taka sama dla obu aparatów: 20 megapikseli. Obecnie dość niska rozdzielczość, która jest dostępna również w mniejszych aparatach systemowych, takich jak Panasonic Lumix GX8 czy Olympus PEN-F. Większość aparatów z matrycami APS-C ma natomiast 24 megapiksele. Powód niechęci do pikseli: Nikon kładzie nacisk na światłoczułość. W aparacie D500 można ustawić do ISO 51 200 przy normalnych ustawieniach. Automatyka ISO działa również w tej dziedzinie. Jakość obrazu jest najwyższa przy niskich wartościach ISO i powoli spada przy wyższych wartościach ISO. Nawet ISO 4000 wygląda naprawdę dobrze. Nawet wyższe wartości są bardzo atrakcyjne. Jednak ostrość obrazu zmniejsza się przy bardzo wysokich wartościach ISO, ale nie ma prawie żadnych przeszkadzających szumów obrazu. W trybie Hi możliwe jest nawet ISO 1 640 000. Wtedy jednak przy znacznie obniżonej jakości obrazu. D500 utrudnia więc życie swojemu głównemu konkurentowi, Canonowi EOS 7D Mark II – „tylko” zarządza ISO 16.000 w trybie normalnym, maksymalnie ISO 51.200 w trybie Hi i nie zbliża się do jakości obrazu Nikona D500 na wysokich Ustawienia ISO Przykładowe zdjęcia Nikon D50026 ZdjęciaZobacz nagrania testoweZ ekranem dotykowymEkrany dotykowe od dawna są oczywistością w aparatach średniej klasy, takich jak Nikon D5500. W klasie profesjonalnej D500 jest jedną z pierwszych kamer obsługiwanych dotykiem. Nowość: ekran można rozłożyć, co nie było możliwe w poprzednim Nikonie D300S. Nowy wyświetlacz oferuje znacznie wyższą rozdzielczość: 1024x768 pikseli, jak Nikon D5. Zapewnia to znacznie ostrzejsze wyświetlanie zdjęć i filmów. Praktyczne: punkt, na którym ma się ustawić autofokus, można wybrać jednym dotknięciem palca na ekranie dotykowym. Możesz także przewijać zdjęcia oraz powiększać i pomniejszać je. Przewijanie menu dotykiem niestety nie działa - można to zrobić tylko za pomocą przycisków na aparacie.Konkurs fotograficzny: The Golden Photo 2018 Zobacz najpiękniejsze zdjęcia!Wszystkie modele lustrzanek cyfrowych firmy Nikon mają wbudowaną lampę błyskową. Przydatny do rozjaśniania ujęć z podświetleniem. Brakuje D500. Jako rodzaj kompensacji D500 ma szczególnie duży wizjer o powiększeniu 0,65x (przekonwertowany na format 35 mm). Obraz w wizjerze jest znacznie większy i jaśniejszy niż inne modele lustrzanek cyfrowych z matrycą APS-C. Prawie nie zauważasz żadnej różnicy w stosunku do aparatów pełnoklatkowych Praktyczne w podróży: Gdy aparat jest podłączony do smartfona lub tabletu przez Bluetooth, lokalizacja i czas mogą być automatycznie synchronizowane Niezwykle szybki autofokus Nikon D500 przejmuje autofokus od topowego modelu Nikon D5. Pracuje z 153 polami pomiarowymi, z których fotograf może wybrać 55. Reszta zapewnia, że ​​autofokus aparatu może lepiej podążać za poruszającym się obiektem. Nowy autofokus jest bardzo czuły na światło: dość szybko ustawia ostrość nawet przy świetle księżyca. A jeśli jest trochę więcej światła, staje się błyskawiczne: już po 0,13 sekundy D500 skupił się i uruchomił w teście. Przede wszystkim D500 wyróżnia się na tle konkurencji tym, że autofokus działa bardzo szybko nawet przy długich ogniskowych i precyzyjnie śledzi ostrość poruszających się obiektów. Tylko Nikon D5 Paroli może zaoferować, a tuż za nim Canon EOS-1D X Mark IIi Canon EOS 7D Mark II Dzięki mniejszej matrycy D500 ma nawet przewagę nad D5, jeśli chodzi o autofokus: punkty pomiarowe pokrywają prawie całą szerokość obrazu. Fotograf rzadko musi przesuwać aparat podczas ustawiania ostrości.” Drukować tanie zdjęcia? Vouchery są dostępne tutaj: Tempo, Tempo Nikon D500 zachowuje niewielką, zacną odległość od topowego modelu D5, jeśli chodzi o zdjęcia seryjne. W teście udało jej się osiągnąć 9,5 klatki na sekundę z włączonym autofokusem. D500 zachowuje swoją prędkość nawet wtedy, gdy obiekt szybko się porusza. Przewaga w porównaniu do aparatów systemowych – fotograf często musi wybierać między dużą szybkością zdjęć seryjnych a szybkim autofokusem. Dobre dla fotografów RAW: bufor w aparacie ma duże rozmiary. Dzięki szybkiej karcie XQD, Lexar Professional 2933x XQD, 146 obrazów RAW było możliwych przy pełnej prędkości. Dopiero wtedy spadła prędkość seryjnych strzałów. Z kartami SD D500 trochę wcześniej zapiera dech, z szybką kartą udało się zrobić 46 zdjęć bez utraty prędkości. Ci, którzy robią zdjęcia w JEPG, mogą jednocześnie wykonać do 200 zdjęć. Następnie palec należy na chwilę zwolnić. Nikon D500 ma na pokładzie WiFi, Bluetooth i NFC. Dzięki zestawowi adapterów bezprzewodowych Nikon WR-10 aparat może być wyzwalany za pomocą poleceń radiowych, a nowszymi lampami błyskowymi firmy Nikon, takimi jak SB-5000, można sterować bezprzewodowo.Zawsze w powietrzu Wraz z aparatem D500 firma Nikon wprowadza nową aplikację: SnapBridge (jest obecnie dostępny tylko na Androida, ale powinna pojawić się wersja na iOS). Oferuje więcej funkcji niż poprzednia aplikacja Wireless Mobile Utility. Inteligentne: D500 może nie tylko utrzymywać połączenie ze smartfonem lub tabletem przez WLAN, ale także przez Bluetooth. Po skonfigurowaniu wszystkie zdjęcia są automatycznie przesyłane w zmniejszonej rozdzielczości (2 megapiksele). Dokładnie w sam raz dla Facebooka, Instagrama i Co. Aplikacja może być również używana do zmiany czasu na czas lokalny lub zapisywania lokalizacji w plikach graficznych. Niestety nie działa to bez aplikacji, aparat D500 nie ma odbiornika GPS. Zdobądź osobiste prezenty fotograficzne już teraz! PixelNet drukuje zdjęcia, plakaty, płótna, prezenty. Wreszcie z wideo 4K Nikon D90 był pierwszą lustrzanką cyfrową, która mogła filmować w jakości HD. Od tego czasu modele lustrzanek cyfrowych firmy Nikon zdobywają punkty głównie pod względem jakości obrazu, ale często pozostają w tyle pod względem rozdzielczości. D500 jest jednak na czasie, filmuje w 4K z 3840x2160 pikseli i do 30 klatek na sekundę. Jakość obrazu jest najwyższa: z 1045 parami linii na wysokości obrazu, D500 jest bardzo zbliżony do teoretycznie możliwych (1080 par linii). Tylko Canon EOS-1D X Mark II nagrywa lepsze filmy. Autofokus podczas filmowania jest znacznie wygodniejszy niż podczas robienia zdjęć, ponieważ D500 musi tutaj ustawiać ostrość za pomocą pomiaru kontrastu za pomocą przetwornika obrazu. Typowy wbudowany mikrofon: Autofokus jest wyraźnie słyszalny na filmach. Lepiej ustawić ostrość ręcznie lub użyć zewnętrznego mikrofonu. Wyjaśnienie terminów dotyczących zdjęćRozdzielczość Rozdzielczość jest zwykle podawana przez producentów aparatów w milionach pikseli (megapikseli). Im jest wyższy, tym więcej informacji o obrazie przechwytuje czujnik obrazu. Oprócz liczby megapikseli na jakość obrazu wpływ mają również ustawienia aparatu i zastosowany obiektyw. Dlatego COMPUTER BILD mierzy poziom szczegółowości i wrażenie ostrości w testach w parach linii na wysokość obrazu (LP / BH). Ta wartość pozwala na bardziej precyzyjne wnioskowanie niż specyfikacja czysto megapikselowa. Zazwyczaj można nim sterować mechanicznie za pomocą zamka, ale można go również ustawić elektronicznie. Oznacza to, że aparat pracuje ciszej, ale fotograf często jest ograniczony w doborze czasu naświetlania. Im krótszy czas naświetlania, tym mniej światła pada na przetwornik obrazu, a ruchy obiektu mogą zamarznąć Przysłona Większość obiektywów ma wbudowaną przysłonę. Kiedy się zamyka, przez obiektyw wpada mniej światła. Jednocześnie zwiększa się głębia ostrości – czyli obszar obrazu, który jest ostry. W aparatach cyfrowych bardzo mocne przymykanie często prowadzi do tzw. rozmycia dyfrakcyjnego. Światło jest załamane na krawędzi przysłony, a ostrość obrazu jest zmniejszona na całym obrazie. Im krótsza ogniskowa, tym większy kąt widzenia obiektywu - i tym więcej na zdjęciu. Im dłuższa ogniskowa, tym węższy kąt widzenia. Ogniskowe można porównać tylko bezpośrednio z tym samym rozmiarem matrycy, dlatego zwykle są one konwertowane na format 35 mm.Natężenie światła obiektywu opisuje zależność między maksymalnym otworem a ogniskową. Są podane jako kehuwartość (na przykład 1/2,8 lub F2,8). Im niższa wartość, tym większy otwór - i tym więcej światła pada na czujnik. Jasne obiektywy są zaletą, gdy jest mało światła otoczenia i zapewniają lepsze zdjęcia dzięki niższemu ustawieniu ISO lub szybszemu czasowi otwarcia migawki. Istnieją trzy rodzaje stabilizatorów obrazu: Ruchome soczewki w obiektywie zwykle działają najlepiej. Stabilizatory obrazu, które poruszają przetwornikiem obrazu, nie są aż tak skuteczne – niezależnie od obiektywu. Cyfrowe stabilizatory obrazu są używane głównie do nagrań wideo, które przesuwają piksele na matrycy Zoom Przy pomocy obiektywu zmiennoogniskowego można zmieniać ogniskową. W ten sposób fotograf dostosowuje sekcję obrazu bez opuszczania swojej pozycji - na przykład, aby przybliżyć obiekt, który jest dalej. Jeden zoom zastępuje kilka obiektywów stałoogniskowych. Wada obiektywów zmiennoogniskowych: Są one zwykle większe i cięższe niż obiektywy o stałej ogniskowej i często charakteryzują się niskim natężeniem światła Rozmiar czujnika Rozmiar czujnika ma decydujący wpływ na konstrukcję aparatu. Szczególnie kompaktowe kamery mogą być budowane z mniejszymi czujnikami. Jednak większe czujniki zbierają więcej światła i dlatego są bardziej wrażliwe na światło. Zwykle prowadzi to do wyższej jakości obrazu. Typowe rozmiary czujników to 1/2,3 cala (ok. 4,6 x 6,2 mm), 1 cal (8,8 x 13,2 mm), APS-C (ok. 15 x 22,5 mm) i mały format (ok. 24 x 36 mm), w tym pełny format Liczba ISO wskazuje czułość czujnika na światło. Im wyższa liczba, tym bardziej czułe na światło jest jego ustawienie. Większość czujników ma standardową wartość ISO 100. Przy wyższych wartościach sygnał z czujnika wzrasta. Dzięki temu obraz jest jaśniejszy. Jednak wzmocnienie sygnału przy bardzo wysokim ustawieniu ISO prowadzi również do większej liczby defektów obrazu, takich jak szum, zniekształcenia kolorów i rozmycie Balans bieli Większość aparatów cyfrowych automatycznie dostosowuje odwzorowanie kolorów do warunków oświetleniowych. Ten balans bieli powinien być używany do odtwarzania kolorów bez zniekształceń kolorów. To jest najbardziej zbliżone do percepcji oka. Na przykład bez balansu bieli zdjęcia na plaży szybko stałyby się zbyt niebieskie, a zdjęcia w pomieszczeniach byłyby zbyt czerwone lub zielone, w zależności od rodzaju lamp. W droższych aparatach balans bieli można również ustawić ręcznie, jeśli automatyczny system nie daje pożądanego rezultatu. Z lustrzanką cyfrową fotograf patrzy prosto przez obiektyw, a wizjer przez oddzielny obiektyw. Zaleta wizjera optycznego: obraz jest szczególnie szczegółowy i wyświetlany z pełnym kontrastem. Ponadto nie ma opóźnień w renderowaniu. Wada: w przeciwieństwie do wizjera elektronicznego nie wyświetla efektów ustawień aparatu, takich jak ekspozycja lub balans bieli. Działa to podobnie do ekranu, ale często ma wyższą rozdzielczość i dlatego pokazuje bardziej szczegółowy obraz. Przetwornik obrazu jest odczytywany na wyświetlaczu. Powoduje to opóźnienie wyświetlania w porównaniu z wizjerem optycznym. W nowszych modelach różnica jest rzadko zauważalna, np. przy włączonym aparacie WiFi / NFC Wiele nowych aparatów cyfrowych jest wyposażonych w WiFi. Producenci aparatów oferują aplikacje na smartfony lub tablety, za pomocą których można zdalnie sterować aparatami i przesyłać obrazy. W przypadku niektórych producentów możliwe jest również zdalne sterowanie za pomocą komputera PC lub notebooka. Chip NFC w aparacie ułatwia nawiązanie połączenia między aparatem a smartfonem – często wystarczy po prostu trzymać urządzenia razem.GPS/GlonassWiele aparatów cyfrowych ma wbudowany odbiornik satelitarny GPS. Kamera wykorzystuje sygnały GPS do określenia lokalizacji i zapisuje ją w plikach graficznych. Oprócz GPS niektóre modele aparatów odbierają również sygnały z rosyjskich satelitów Glonass. Dzięki podwójnemu odbiorowi możliwe jest nieco dokładniejsze określenie lokalizacji.

Wasielewski Konrad

LEAVE A REVIEW