Technologia Wyświetlania

Jak wybrać projektor? Na co zwrócić uwagę kupując rzutnik multimedialny?

Na co zwrócić uwagę przy kupnie projektora?

Projektory

Wybierając projektor multimedialny, musimy zadać sobie pytania: jak i gdzie będzie on wykorzystywany oraz jakie warunki panują w miejscu, gdzie będzie pracował? Dokonując wyboru, trzeba wziąć pod uwagę bardzo wiele elementów. Ważne jest, by wszystkiego nie sprowadzać wyłącznie do ceny. Może to być złudna oszczędność, ponieważ niepoprawnie dobrany projektor nie spełni pokładanych w nimi nadziei. Dlatego warto dokonywać świadomych wyborów.

Wybór projektora multimedialnego, podobnie jak każdego innego urządzenia, nie jest łatwy. Producenci prześcigają się w ofertach, gwarantując nowe funkcje, rozbudowaną listę gniazd i możliwości. Niestety często trudno jest rozszyfrować skomplikowane specyfikacje, dopasować parametry do własnych potrzeb, a jedynym decydującym kryterium staje się cena – jak najniższa. To pułapka, w którą bardzo łatwo wpaść.

Zanim kupimy projektor, rozważmy możliwości i potrzeby placówki edukacyjnej. Gdzie sprzęt będzie używany? Czy tylko w jednej sali, czy może będzie przenoszony?

W tej sytuacji ważne są jego parametry – waga i wymiary. Istotna jest też możliwość łatwego podłączenia oraz szybkiego włączania i wyłączania. W zastosowaniach edukacyjnych, zwłaszcza w zestawach z tablicami interaktywnymi, sprawdzają się projektory ultrakrótkoogniskowe. Te urządzenia, przymocowane w odległości od kilku do kilkudziesięciu centymetrów od tablicy czy ekranu, wyświetlą obraz o satysfakcjonującej wielkości (np. o przekątnej 80” – 100”). Atutem korzystania z projektorów krótkoogniskowych jest praktycznie brak cienia (nie można wejść między światło projektora, a tablicę) oraz wyeliminowanie zagrożenia, jakim jest dla wzroku – patrzenie w lampę projektora.

Na zakupie projektora się nie kończy

Kolejnym kosztem jest ekran. Warto przemyśleć, na jaką płaszczyznę projektor będzie wyświetlał obraz. Powierzchnia, na której oglądamy to, co wyświetla projektor, ma kluczowe znaczenie dla jakości obrazu. Jeśli staramy się dobrać właściwie parametry, musimy zadbać również o ekran, który nie tylko musi mieć właściwą jakość, ale także format. Projektor dostarcza sam obraz, abyśmy mogli zaś usłyszeć dźwięk, konieczny jest system nagłaśniający. Niektóre modele są wyposażone w głośniki – warto sprawdzić, czy ich moc okaże się wystarczająca w sali, w której urządzenie będzie zainstalowane. Prawidłowa instalacja powinna zapewnić wygodę i bezpieczeństwo. Projektor należy przymocować, wykorzystując specjalny uchwyt z ukrytymi przewodami, które powinny być poprowadzone w ten sposób by łatwo można podłączyć np. komputer i systemu nagłośnienia. Dodatkowy wydatek, poza usługą instalatorską, to uchwyt do montażu oraz kable i przyłącza. Koszty eksploatacyjne to kolejna pozycja w budżecie. Nie sprowadzają się one niestety wyłącznie do kosztów energii elektrycznej. Projektor, podobnie jak każde inne urządzenie, ulega zużyciu. Z czasem wymaga przede wszystkim wymiany lampy projekcyjnej, a niektóre modele także filtrów powietrza. Warto oczywiście minimalizować owe koszty, ale także szukać projektorów, które nie wymagają częstych konserwacji i wymiany akcesoriów, a ich gwarancja dla sektora edukacyjnego jest wydłużona. Już przy zakupie warto sprawdzić, ile kosztuje lampa, którą trzeba będzie wymienić i kiedy to może nastąpić. Ze względu na różne technologie przetwarzania obrazu można mówić o projektorach, których układ optyczny jest szczelnie zamknięty (np. DLP), a co za tym idzie, nie trzeba wymieniać filtrów. Decyzję dotyczącą zakupu zawsze poprzedza zdefiniowanie potrzeby. Nabycie urządzenia na potrzeby szkoły czy urzędu jest zadaniem odpowiedzialnym i niełatwym. Każde elektroniczne urządzenie niesie ze sobą konieczność trudnego wyboru, a możliwości urządzenia wynikające z parametrów – często pozostają zagadką. Kluczem do sukcesu jest określenie zastosowania, w jakim ma się sprawdzać urządzenie.

Coraz więcej producentów oferuje obecnie projektory, które nie mają tradycyjnych lamp projekcyjnych i mogą pracować nawet 20 000 godzin bez wymiany źródła światła (projektory laserowe, ledowe i laserowo-ledowe). Nie ulega jednak wątpliwości, że przede wszystkim konieczne jest rozszyfrowanie parametrów, które pozwolą nam dokonać trafnego wyboru.

Technologia przetwarzania obrazu

Projektory różni między innymi technologia przetwarzania i wyświetlania obrazu (3LCD oraz DLP). Obie mają swoich zagorzałych zwolenników i przeciwników.

W technologii 3LCD obraz powstaje z trzech składowych barw światła, które przechodzą przez trzy matryce LCD – czerwoną, zieloną i niebieską. W technologii DLP obraz powstaje poprzez przejście światła przez wirujące koło kolorów z kolorowymi segmentami oraz odbicie go przez specjalny podzespół składający się z ruchomych mikro-lusterek, zwany chipem DMD.

Jaką technologię wybrać? Zależy to od oczekiwań wobec projektora. Bardzo popularna technologia DLP często wiązana jest z tzw. efektem tęczy. Są to barwne refleksy, dostrzegalne, gdy równocześnie wyświetlamy czarne i białe elementy, np. czarną linię na białym tle. Warto podkreślić, że jest to subiektywne wrażenie wizualne – jedni widzą wyraźnie „efekt tęczy”, inni go w ogóle nie dostrzegają. Niewątpliwie za to w technologii DLP doskonale widać głębię czarnego koloru, co w technologii LCD nie jest już takie oczywiste. „Efekt tęczy” w LCD w ogóle nie występuje. W tej technologii możemy liczyć za to na bardzo wyraziste kolory.

Większość użytkowników nie będzie w stanie wychwycić różnic, dopóki nie porówna ze sobą obrazu z dwóch różnych projektorów równocześnie obok siebie. W praktyce oko i mózg dostosują naszą percepcję do wyświetlanego obrazu. W uproszczeniu można więc uznać, że o ile projektor będzie wykorzystywany do celów dydaktycznych i prezentacyjnych, to obie technologie będą równorzędnym wyborem.

Obiektyw

Rodzaj obiektywu i współczynnik odległości to bardzo ważne parametry. Określają z jakiej odległości od ekranu albo tablicy może być wyświetlany obraz. Zapis współczynnika odległości „0.6:1” oznacza, że obraz o szerokości 1 metra zostanie uzyskany z 0.6m odległości. W przypadku projektorów ultrkrótkoogniskowych odległość ta jest niewielka (zazwyczaj do 0,3:1), w projektorach krótkoogniskowych do około 0,9:1. Większy współczynnik odległości oznacza tradycyjny projektor ze standardowym obiektywem. Dużą zaletą projektorów krótkoogniskowych jest brak efektu cienia rzucanego na tablicę czy ekran, brak światła skierowanego w oczy prowadzącego oraz możliwość montażu z tablicą interaktywną na jednym uchwycie czy statywie. Projektory krótkoogniskowe nieco mniej skutecznie niwelują te problemy, są za to odczuwalnie tańsze, tworząc swego rodzaju kompromis pomiędzy wysokością budżetu, a zaletami funkcjonalnymi.

Rozdzielczość

Rozdzielczość to zdolność do wyświetlania szczegółów – liczba pikseli, jakiej projektor używa, aby stworzyć obraz. Im wyższy ten parametr, tym obraz generowany przez projektor jest bardziej czysty, ostry i bogatszy w detale. Projektory o wysokiej rozdzielczości wyświetlają większą liczbę pikseli, które są mniejsze i dzięki temu mniej widoczne na ekranie – daje to wyrazisty i jednorodny obraz. Najtańsze urządzenia mają rozdzielczość SVGA (800×600) i wyświetlają format obrazu 4:3, następnie XGA (1024×768) również format 4:3, projektory WXGA (1280×800) mają format 16:10 oraz 1080p – Full HD (1920×1080) – format 16:9. Oczywiście im większa rozdzielczość, tym lepiej, ale i drożej. Wybierając projektor do ekranu lub do tablicy interaktywnej, należy zwrócić uwagę, aby wyświetlał taki sam format obrazu, jak format tablicy np. 4:3 (XGA) lub 16:10 (WXGA) czy 16:9 (Full HD). To samo dotyczy komputera. Zalecane jest, aby rozdzielczość projektora odpowiadała rozdzielczości komputera PC lub notebooka, z którym współpracuje.

Bardzo istotna jest tzw. rozdzielczość podstawowa – czyli rzeczywista rozdzielczość, z jaką projektor może wyświetlić obraz (ang. native resolution). Jeśli rozdzielczość komputera (sygnału) jest zgodna z podstawową rozdzielczością projektora, uzyskujemy najwyższą jakość i czytelność – obraz wyświetlany jest w stosunku 1:1. Jeśli rozdzielczości nie są zgodne, obraz przed wyświetleniem jest przekształcany (skalowany, czyli przeliczany), co w mniej lub bardziej widoczny sposób powoduje obniżenie jego jakości. W ramach parametrów urządzenia podawana jest rozdzielczość podstawowa, tzw. natywna oraz rozdzielczość maksymalna, czyli taka, jaką projektor może „przyjąć” i przekształcić na podstawową. To ważna informacja – projektor nie przyjmie wyższej rozdzielczości niż „maksymalna” i nie wyświetli takiego obrazu.

jaki wybrać i na co zwrócić uwagę?

Na rynku pojawia się coraz więcej projektorów 4K dostępnych w przystępnej cenie, a świetne modele FullHD kosztują mniej niż porządne telewizory. Jak przygotować się do zakupu pierwszego projektora?

Ten krótki poradnik nie ma na celu wyłonienia najlepszego projektora na rynku. W tej branży rozstrzał produktów jest tak duży, a warunki, w których przyjdzie nam oglądać filmy lub grać,tak odmienne, że każdy powinien dopasować sprzęt do indywidualnych potrzeb. Dlatego jeśli planujesz wyposażyć się w swój pierwszy projektor, najpierw dobrze zastanów się, czego od niego oczekujesz. Mam nadzieję, że ten poradnik pomoże ci w podjęciu właściwej decyzji.

Sufit czy stojak?

Najważniejsze pytania, jakie powinniśmy zadać sobie już na wstępnie dotyczą miejsca pracy urządzenia. Przede wszystkim musimy zdecydować, czy będzie to sprzęt stacjonarny, który zastąpi nam telewizor, czy może urządzenie na specjalne okazje, wyjmowane przy okazji przyjmowania gości z okazji meczu bądź ostatniego odcinka ulubionego serialu.

Jeśli projektor miałby na stałe zagościć w naszym salonie, najlepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie go na suficie, aby nie przeszkadzał w codziennym życiu. Taki sposób montażu ma jedną, ogromną zaletę obraz rzutowany jest z miejsca ulokowanego wysoko ponad głowami widzów, dzięki czemu istnieje niewielka szansa, że siedząc na kanapie zasłonimy sobie obraz. Z drugiej strony takie umiejscowienie ma kilka poważnych wad. Przede wszystkim musimy zawczasu zaplanować miejsce rzutowania obrazu, wszelkie remonty uniemożliwią nam swobodną aranżację wnętrza. Problemem może okazać się także system oświetlenia sufitowego – jeśli mamy w salonie nisko zwisające żyrandole, przytwierdzenie projektora w optymalnym miejscu może okazać się niemożliwe.

Problemem może okazać się także okablowanie. Projektor trzeba podłączyć do prądu, dlatego konieczne będzie umiejscowienie gniazdka na suficie lub ścianie przy suficie, co wiąże się z przeprowadzeniem małego remontu. Można co prawda podłączać projektor do odległego gniazdka za pośrednictwem przedłużacza tuż przed seansem, ale nie jest to ani wygodne, ani estetyczne rozwiązanie.

Umiejscawiając projektor na suficie, trzeba także pomyśleć o tym, w jaki sposób dostarczymy do niego obraz. Najprostsze modele nie mają modułu łączności bezprzewodowej, dlatego konieczne może okazać się wpuszczenie w kanał instalacyjny kabla HDMI bądź sieciowego. Rozwiązaniem tego problemu może okazać się także dokupienie specjalnego dongle’a USB lub HDMI, który wzbogaci projektor o moduł Wi-Fi.

Jeśli projektor ma służyć nam tylko od czasu do czasu, dobrym pomysłem będzie zakupienie specjalnego stojaka na wysięgniku. Umożliwi nam ustawienie sprzętu w optymalnego odległości od miejsca projekcji i ustawienie go na tyle wysoko, aby głowy widzów nie przesłaniały obrazu.

Można oczywiście ustawić projektor przed oglądającymi, ale takie umiejscowienie ma dwie zasadnicze wady – po pierwsze dźwięki systemu chłodzenia nagle mogą stać się słyszalne, a po drugie znacząco zmniejszymy wielkość rzutowanego obrazu. Na przykład do marnych 40”.

Krótki czy długi rzut?

Jeśli nie chcemy wiercić dziur w ścianie, a nasz salon jest zbyt mały, aby oddalić projektor na satysfakcjonującą odległość, warto rozważyć zakup projektora krótkiego rzutu. To sprzęty przystosowane do pracy w niewielkiej odległości od powierzchni projekcyjnej, które ustawia się pod ekranem bądź ścianą, na którą będziemy rzutowali obraz. Za taki sprzęt przyjdzie nam oczywiście zapłacić więcej niż za klasyczne modele, ale w zamian otrzymamy możliwość wyświetlenia filmów nawet na 100-calowej powierzchni, oddalając projektor od ekranu na niewiele ponad metr.

Zdjęcie: LG, wizualizacja projektora krótkiego rzutu

Ściana czy ekran?

Skoro przy ekranie jesteśmy, to z pewnością nasuwa nam się pytanie, co wybrać – ścianę czy ekran projekcyjny. I jak można się spodziewać, w tym przypadku również nie ma jednej, dobrej odpowiedzi.

Jeśli chodzi o projektor, to tu nie mamy co wybrzydzać – strumień światła może trafić na każdą powierzchnię. Ale nie na każdej będzie wyglądał równie dobrze. Na wstępie dobrze przyjrzyj się ścianie w swoim salonie. Wszelkie nierówności będą wypaczać obraz. Najlepsze efekty uzyskasz na powierzchni perfekcyjnie wygładziowanej i pokrytej białą farbą. Popularne niegdyś baranki niezbyt dobrze dogadają się z twoim projektorem. Musisz mieć także na uwadze to, że każda biel jest inna, a farby mają różny współczynnik odbijania światła. Dlatego ścianę, która posłuży za ekran najlepiej pokryć specjalną farbą projekcyjną.

Jeśli masz w domu kolorowe ściany albo cały salon zastawiony meblami, musisz postawić na ekran projekcyjny. I tu podobnie jak w przypadku projektorów, masz do wyboru dwie kategorie produktów – ekran podwieszany przy suficie albo taki rozstawiany na stelażu. Ten pierwszy szybciej i łatwiej przystosujesz do seansu, a drugi musisz rozkładać przed każdym użyciem.

Co więcej, ekran podwieszany możesz umieścić znacznie bliżej ściany, gdyż trójnogi oraz ramy zajmują sporo miejsca. W sprzedaży dostępne są także ekrany sufitowe z systemem elektronicznego rozwijania a nawet modele, które automatycznie rozwiną się, kiedy uruchomisz projektor.

Wybieramy rozdzielczość

Proste telewizory 4K kupimy już za ok. 2000 zł. Jeśli marzy ci się projektor pracujący w takiej rozdzielczości, musisz wydać na niego znacznie więcej. Ale zanim przejdziemy do tak wysokich wartości, skupmy się na czymś innym – rzeczywistej rozdzielczości matrycy.

W przeciwieństwie do telewizorów, tu sprawa nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. W sieci, zwłaszcza w serwisach z chińską elektroniką, możemy znaleźć wiele projektorów oznaczonych jako 1080p, które tak naprawdę nie pracują w tej rozdzielczości, a są jedynie przystosowane do jej wyświetlania. Kluczową informacją, którą musimy sprawdzić przed zakupem sprzętu, jest rzeczywista wielkość matrycy bądź rozdzielczość natywna – to ta wartość powie nam, z czym tak naprawdę mamy do czynienia.

Ale i tu możemy natrafić na pewne zawiłości. Testowaliśmy ostatnio projektor od Acera, który jest reklamowany jako model 4K, ale tak naprawdę nie znajdziemy w nim matrycy o takiej rozdzielczości. Urządzenie wykorzystuje technikę pixel shifting do przeskalowywania obrazów do wyższej rozdzielczości. Firma Texas Instruments wykorzystuje ją do produkcji układów symulujących obraz 4K

Pixel shifting polega na błyskawicznym przesuwaniu wyświetlanego układu projekcyjnego o niewielką odległość i tworzenia finalnego obrazu z dwóch lub czterech o mniejszej rozdzielczości. Texas Instruments doprowadził tę technologię do takiej perfekcji, że sprzęty wykorzystujące jego układy mają certyfikat 4K Ultra HD wydawany przez Consumer Technology Association. Oznacza to, że spełniają wyśrubowane normy stawiane urządzeniom pracującym w 4K. Na rynku istnieją oczywiście projektory z matrycą UHD, ale zapłacimy za nie znacznie więcej.

Ale czy takie kombinowane 4K jest rzeczywiście gorsze? Evan Powell skrupulatnie zbadał tę technologię w swoim artykule na Projector Central z którego można wyciągnąć następujące wnioski:

- Jeśli porównujemy ze sobą projektory 4K z podwójnym i poczwórnym pixel shiftingiem, w przypadku odtwarzania treści UHD nie powinniśmy zauważyć różnic w szczegółowości obrazu. Ale układ z podwójnym pixel shiftingiem może generować nieco bardziej kontrastowe materiały, przez co może wydawać nam się, że film będzie wyświetlał się z większą ostrością.

- Prawdopodobnie projektor z natywną matrycą 4K wyświetli równie szczegółowy obraz 4K co sprzęt korzystający z pixel shiftingu, dlatego subiektywna ostrość będzie ponownie zależała od tego, które urządzenie pracuje przy większym kontraście.

Niektórzy użytkownicy projektorów DLP wykorzystujących pixel shifting są w stanie zobaczyć pewne niedoskonałości tego obrazu. Ich oczy są w stanie dostrzec tęczę na obrazie, która psuje odbiór treści. Efekt ten występuje zwłaszcza wtedy, kiedy gwałtownie poruszają głową podczas seansu.

Chociaż sam nie byłem w stanie wyłapać tego niuansu obrazu podczas testowania sprzętu od Acera, udało mi się go uwiecznić na zdjęciu podczas oglądania Lucyfera:

DLP, LCD a może laser?

O uwagę kupującego walczą głównie dwie technologie projekcyjne: LCD oraz DLP. Pierwsza bazuje na trzech miniaturowych panelach LCD odpowiadających za wyświetlanie kolorów czerwonego, zielonego i niebieskiego. Obraz w takich projektorach przepuszczany jest przez specjalny pryzmat. Z kolei modele DLP wykorzystują pojedynczy układ projekcyjny oraz obrotowe koło kolorów odpowiedzialne za wyświetlanie poszczególnych barw. Najistotniejsze są jednak wady i zalety obu tych rozwiązań. Na szczęście na przestrzeni ostatnich lat technologia tak bardzo poszła do przodu, że w urządzeniach z wyższej półki udało się wyeliminować większość wad.

W tanich projektorach LCD występuje tzw. efekt screen door polegający na tym, że przestrzenie między pikselami są wyraźnie zarysowane. Jeśli rozciągniemy obraz z takiego projektora na dużą powierzchnię, możemy odnieść wrażenie, że jest umiejscowiony za cienką siatką. Budżetowe panele LCD mogą także charakteryzować się niższymi poziomami czerni oraz niższym kontrastem. Warto jednak zauważyć, że defekty te znajdziemy wyłącznie w najtańszych projektorach. Sprzęt za kilka tysięcy złotych prawdopodobnie będzie pozbawiony tych wad.

Z kolei panele DLP charakteryzują się nieco większym kontrastem, który może sprawić, że obraz wyda nam się nieco ostrzejszy. I tak jak wspominałem w akapicie o rozdzielczości – niewielki odsetek widzów może dostrzec tęczę w obrazie generowanym za pośrednictwem modułu DLP, nawet jeśli sprzęt nie korzysta z pixel shiftingu. Nie jest to jednak przypadłość zbyt częsta i dotyka małego odsetka osób o szczególnie wrażliwym zmyśle wzroku.

Na rynku coraz częściej spotyka się także projektory laserowe, które – jak sama nazwa wskazuje – zostały wyposażone w moduł laserowy. Kosztują zauważalnie więcej niż modele LCD czy DLP, ale mają nad nimi jedną ogromną przewagę – kilkukrotnie większą żywotność źródła światła, sięgającą nawet 20 tysięcy godzin w normalnym trybie pracy, bez włączonej funkcji ECO. Oznacza to, że bez problemu przepracują 13 lat przy codziennym, czterogodzinnym użytkowaniu. Sprzęt taki pokrywa nieco szerszą paletę barw i odpala się znacznie szybciej niż projektory lampowe, które muszą rozgrzać się przez kilkanaście sekund, zanim wyostrzą obraz.

Niestety, każda technologia ma swoje wady. W przypadku projektorów laserowych jest nią ich największy atut – czyli źródło światła. Przepaloną lampę można wymienić, zużycie się modułu laserowego wymusi na nas wymianę całego sprzętu. Zakup projektorów tego typu może okazać się znacznie bardziej opłacalny za kilka lat, kiedy ich cena zauważalnie spadnie.

W formie ciekawostki warto wspomnieć także o projektorach LCoS, które łączą zalety projektorów LCD oraz DLP. Źródłem obrazu, tak jak w przypadku projektorów LCD, są trzy panele ciekłokrystaliczne odpowiedzialne za wyświetlanie podstawowych barw. Ale w przeciwieństwie do układów w modelach LCD, tu wiązka światła jest odbijana przez zwierciadło, a nie przepuszczana przez panel ciekłokrystaliczny. Dzięki temu LCoS lepiej reprodukuje kolory, a czerń obrazu charakteryzuje się dużą głębią. Niestety, za taką przyjemność trzeba sporo zapłacić – najtańsze modele kupimy za ok. 8 tysięcy złotych.

Kontrast i jasność

Jedne z najważniejszych parametrów projektorów, które zadecydują o tym, jak sprzęt sprawdzi się w pracy. Im wyższy kontrast zaoferuje dany sprzęt, tym ostrzejszy będzie wydawał się obraz. Z kole wysoka jasność pozwoli komfortowo oglądać filmy nawet za dnia, przy słabych warunkach oświetleniowych.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na jeden, arcyważny parametr – wartość ANSI. Niektórzy producenci budżetowych projektorów podają jasność wyłącznie w lumenach, a nie ANSI lumenach. Do tych wartości należy podchodzić z dużym dystansem, gdyż to standard ANSI jest gwarancją tego, że jasność została zmierzona w laboratoryjnych wartościach i ma przełożenie na to, jak urządzenie radzi sobie w rzeczywistych warunkach projekcyjnych.

Jeśli oglądasz filmy w nocy albo w dobrze wyciemnionym pomieszczeniu, modele o ANSI w granicach 2000-2500 sprawdzą się idealnie. Jeśli będziesz korzystał z projektora także za dnia, w salonie oświetlonym ostrym światłem słonecznym, celuj w modele o ANSI 3000 lub wyższym. Zwłaszcza jeśli planujesz rzutować obraz na dużą powierzchnię.

Żywotność lampy, Wi-Fi kable etc.

Na koniec kilka krótkich parametrów, na które warto zwrócić uwagę podczas wyboru projektora:

Jak wybrać projektor? Na co zwrócić uwagę kupując rzutnik multimedialny?

Dzisiaj wiele osób używa projektora zamiast telewizora lub jako dodatkowego urządzenia do wyświetlania filmów. Jeśli rozważasz zakup rzutnika multimedialnego, to ten poradnik jest dla Ciebie. Sprawdź, czym się różnią te urządzenia między sobą, by wiedzieć, jaki projektor będzie najlepszy do Twojego domu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas wyboru rzutnika multimedialnego.

Rodzaje projektorów

Oczywiście projektory można podzielić w zależności od zastosowanie. Tak więc mamy zarówno urządzenia biurowe, kinowe, jak i domowe. Podział ten ma znaczenie, bowiem od nich zależy cena, wielkości, waga, a także rezultaty. O ile projektor kinowy należy odrzucić już na wstępie, tak rozważania na tema tego, czy lepszy biurowy, czy może domowy – to dość istotna kwestia.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru rzutnika multimedialnego? Z pewnością warto baczniej przyjrzeć się pięciom parametrom: technologii, w jakiej jest przetwarzany obraz, rozdzielczości, jasności i kontrastowi. Ważna dla nas powinna być również żywotność lampy, głośność i złącza.

Technologie wyświetlania obrazu w projektorach

Technologia wytwarzania obrazu może być DLP – Digital Light Processing. To gwarancja najlepszego stosunku jakości do ceny. Decydując się na rzutnik o takiej technologii mamy gwarancję wysokiego kontrastu, głębokiej czerni i dobrze odwzorowanych kolorów, a ponadto – w nowych modelach - możliwie rzadko pojawiający się efekt tęczy. Ponadto nie są w nich za bardzo widoczne pojedyncze piksele, są też niewielkich rozmiarów i dość lekkie. Właśnie dlatego wiele osób wybiera je do domów.

Drugą technologią jest LCD – liquid Crystal Display. Tutaj mamy zdecydowanie wyższą jasność kolorów, dobre odwzorowanie barw i ostry obraz. Niestety czerń jest dość słaba, kontrast niższy, mogą występować tzw. "martwe piksele", a samo urządzenie jest ciężkie, duże i wrażliwe na uszkodzenia.

Ostatnia z technologii: LCOS – Liquid Crystal on Silicon łączy w sobie cechy obu poprzednich. Wadą z pewnością jest wysoka cena, jednak zyskuje się przy tym wiele. Przede wszystkim obraz jest wyświetlany w wysokiej jakości, bardzo dobrze odwzorowuje kolory, ma wysoką jakość i kontrast, jest płynny i nie występuje w nim efekt tęczy.

Rozdzielczość rzutników multimedialnych

Drugim parametrem, na który warto zwrócić uwagę, szukając projektora dla siebie, jest rozdzielczość. Tak, jak w przypadku telewizorów, tak i tutaj ma to znaczenie. Jak łatwo się domyślić – najlepsze, ale też najdroższe, są rzutniki, które są w stanie wyświetlić filmy w natywnej rozdzielczości 4k.

Jeśli szukamy urządzenia do biura, czyli do prezentowania statycznych prezentacji, to z pewnością wystarczą projektory, które wyświetlają obraz w formacie 4:3, czyli w rozdzielczości od SVGA (800x600) do SXVGA (1400x1050).

Jeżeli jednak szukamy rzutnika, który posłuży do wyświetlania filmów, gier itp., to lepiej postawić na wyższą. Format oczywiście 16:9. Może być to rzecz jasna wspomniane 4K, ale może być i FullHD (1920x1080), a jeśli chcemy zapłacić mniej, to także XGA, czyli 1024x768 i SXGA, czyli 1280x1024.

Jasność w projektorach

Warto wiedzieć, że jasność w przypadku projektorów jest bardzo istotnym parametrem. Związany jest z lampą, jaka zastosowana jest w urządzeniu. Jasność mierzona jest w lumenach, zgodnie z układem ANSI.

Zakłada się, że w domu, w którym trudno jest wygospodarować pomieszczenie bez okien lub nawet postawić na mocno zaciemniające rolety, sprawdzi się rzutnik o jasności 2000-3000 lumenów. W biurach warto postawić na 3000 lumenów, jednak to wpłynie na zmęczenie wzroku i znacznie pogorszy kontrast.

Kontrast w rzutnikach multimedialnych

Jeśli zależy nam na jakości obrazu, a więc na zobaczeniu głębi kolorów i wysokiej ich jakości, to powinniśmy zwrócić uwagę na ten parametr. Niestety jedno jest podawane przez producentów, a inne jesteśmy w stanie osiągnąć. Im wyższy kontrast, tym więcej detali zobaczymy, niestety gdy tylko w pomieszczeniu pojawi się jakiekolwiek źródło światła – wtedy osiągi są znacznie gorsze. Standardem powinno być 2000:1, ale w domu najlepiej postawić na 6000:1, czy nawet 7000:1.

Głośność projektorów

Niestety rzutniki multimedialne to dość głośne urządzenia. O ile w salach konferencyjnych może nam to nie przeszkadzać, o tyle w domu może być uciążliwe. Hałas bierze się głównie z chładzania sprzętu. Oczywiście producenci dokładają wszelkich starań, aby projektory były jak najcichsze. Unikajmy tych o głośności powyżej 30 dBA. Zdecydowanie lepiej wybrać 27-28 dBA. Na rynku są dostępne również te schodzące poniżej 25 decybeli.

Żywotność lampy

Niestety nic nie trwa wiecznie, a w rzutnikach multimedialnych szybko kończy się lampa. Lda wielu z nas 4000 godzin żywotności to mało. Jednak jeśli rzutnik nie ma nam zastąpić telewizora, to przecież w zupełności wystarczy nawet na 5 lat. Oczywiście można lampę wymienić, ale nie zawsze się to opłaca.

Złącza w projektorze

Jest jeszcze kilka kwestii, jakim należy się przyjrzeć podczas zakupu rzutnika. Przede wszystkim jest to rodzaj i ilość złączy, w jakie jest wyposażony. Najczęściej spotykane to oczywiście HDMI, D-Sub, S-Video, DVI. Dobrze, by było również złącze USB – dzięki temu można wyświetlać obraz lub film bez udziału laptopa. Świetną opcją jest również zastosowanie w rzutnikach multimedialnych modułu WiFi, który umożliwi bezprzewodową łączność.

Jak widać – chcąc kupić do domu rzutnik multimedialny, musimy wziąć pod uwagę wiele kryteriów. Nie warto kupować pierwszego lepszego sprzętu. Należy porównać parametry, by kupić projektor i nie żałować.

Wasielewski Konrad

LEAVE A REVIEW