Technologia Wyświetlania

3D bez okularów

Filmy 3D są zabawne, denerwują tylko okulary, które zwykle są im potrzebne. Ale działa bez tego.Niemal dokładnie dwa lata temu kinowa publiczność z fascynacją zanurzyła się w tajemnicze lasy odległej planety Pandora. Dzięki okularom 3D rośliny przypominające meduzy zdawały się unosić w kinie w „Avatar”, a liany były na wyciągnięcie ręki. W trójwymiarowym spektaklu kinowym prawie zapomina się o nich, o specjalnych okularach. Ale w życiu codziennym przed telewizorem lub monitorem komputera w domu dla wielu osób jest to dość irytujące. W zależności od technologii okulary są dość ciężkie i dość drogie. Ponadto nie każda para okularów działa z każdym telewizorem. Można to również zrobić topless: niektórzy producenci opracowali już technologie 3D, które nie wymagają okularów. Co się za tym kryje i jakie urządzenia są już dostępne, wyjaśnia COMPUTER BILD. Jak działa nawet 3D? Z okularami lub bez: Aby zdjęcia, filmy lub gry wyglądały na trójwymiarowe, dwa obrazy obiektu z nieco różnych perspektyw są niezbędny. Jeden obraz może dotrzeć tylko do prawego, drugi tylko do lewego oka widza. Ta podstawowa zasada może być dość łatwo zaimplementowana w okularach 3D. Bez specjalnych okularów renderowanie 3D wymaga dużo więcej wysiłku. Które urządzenia wyświetlają 3D bez okularów? Urządzenia, które przywołują 3D bez okularów, były jak dotąd rzadkością. Jednak kilka dostępnych modeli obejmuje zdumiewająco szerokie spektrum zastosowań: są notebooki, smartfony, konsole do gier i telewizory, ale także monitory, cyfrowe ramki do zdjęć i wyświetlacze do aparatów i kamer.” Przedstawiono: Toshiba 55ZL2Te urządzenia wyświetlają obraz 3D bez okularów8 urządzeńDostępne dzisiaj lub wkrótce Dzięki tak zwanej barierze paralaksy, pionowe panele przed wyświetlaczem zapewniają, że każde oko widzi tylko odpowiedni obraz. Na przykład przenośna konsola do gier Nintendo 3DS wykorzystuje tę metodę do wyświetlania obrazów przestrzennych. Niektóre aparaty, smartfony i cyfrowe ramki do zdjęć również wykorzystują tę technologię. Bariera paralaksy ma ograniczone zastosowanie w przypadku telewizorów, ponieważ działa tylko dla jednego widza - a oni muszą siedzieć na środku ekranu. W przeciwieństwie do tego, ekrany z soczewkami soczewkowymi mogą wyświetlać trójwymiarowy obraz kilku widzom jednocześnie: Małe soczewki z przodu ekranu kierują zawartość każdego piksela do odpowiedniego oka. widz w teście Soczewki soczewkowe Ta najwyższa dyscyplina renderowania 3D bez okularów Do tej pory opanowała ją tylko Toshiba 55ZL2. Zamiast tylko dwóch, pokazuje dziewięć perspektyw obrazu i to dla stosunkowo dużego kąta widzenia. Widzowie nie muszą cały czas utrzymywać dokładnej pozycji siedzącej. Ale ta metoda ma też wady: Toshiba pokazuje efekty przestrzenne z przyzwoitą głębią obrazu, ale prawie nic nie wydaje się wystawać z ekranu, jak w telewizorach 3D z okularami. Dodatkowo siatka soczewek lentikularnych zmniejsza ostrość obrazu, a filmy wyglądają na nieco ziarniste. Powód: Dzięki tak zwanej rozdzielczości 4K 3840x2160, Toshiba pokazuje cztery razy więcej pikseli niż telewizory HDTV o rozdzielczości 1920x1080 pikseli, ale wyświetlanie dziewięciu perspektyw jednocześnie zmniejsza rozdzielczość obrazu dla pojedynczego widza do 1280x720 pikseli. notebooki, takie jak Toshiba F750 i Sony VPCSE129, pokazują obrazy przestrzenne z technologią soczewkową, ale tylko dla jednego użytkownika. Model Sony wymaga przypinanej płytki soczewkowej VGP-FL3D15A. Ponieważ system ten pozwala tylko na mały kąt widzenia, kamera wykorzystuje tak zwaną metodę śledzenia wzroku, aby zarejestrować źrenice widza. Jeśli użytkownik się porusza, oprogramowanie przesuwa zawartość obrazu 3D w zależności od zmiany perspektywy. W przypadku notebooka Toshiba odtwarzanie 3D działało całkiem dobrze w pierwszych testach, podczas gdy kamera internetowa w notebooku Sony często nie rozpoznawała użytkownika z całą pewnością.” W trzeci wymiar bez okularów: Toshiba Qosmio F750-11UCo można oglądać w 3D? Wszystkie nadają się również do odtwarzania 3D bez okularów Zdjęcia i filmy Zdjęcia i filmy nagrane w 3D, na przykład za pomocą konsoli Nintendo 3DS lub kamery 3D, takiej jak Sony TD10E, można oglądać na wyświetlaczu lub innym ekranie 3D Nintendo 3DS i smartfony, takie jak LG Optimus 3D, odtwarzają trójwymiarowe gry zaprogramowane specjalnie dla 3D, a Sony Playstation 3 na Toshiba 55ZL2. Zawartość 2D konwertowana na 3D.Niektóre urządzenia z migawką i polaryzacją konwertują zdjęcia i filmy 2D na 3D na około. To nie jest prawdziwe 3D, ale nie jest to możliwe w przypadku urządzeń 3D bez okularów.Co przyniesie przyszłość?Nie ma wątpliwości, że technologie bezokularowe sprawiają, że odtwarzanie 3D jest znacznie bardziej atrakcyjne niż to tutajkonwencjonalne metody ze specjalnymi okularami. Ale przed nami jeszcze długa droga, a niektóre problemy z ząbkowaniem utrudniają zabawę z dostępnymi do tej pory urządzeniami. Dlatego producenci intensywnie pracują nad ulepszeniami. Cena również musi być odpowiednia: poza modelami z barierami paralaksy, 3D bez okularów to droga zabawa. Ale w tym roku Toshiba chce wprowadzić telewizory w mniejszych rozmiarach – to powinno obniżyć ceny i uatrakcyjnić urządzenia.

Wasielewski Konrad

LEAVE A REVIEW